Bezoek Polonnaruwa en Sigiriya - Reisverslag uit Kandalama, Sri Lanka van Brenda Lier - WaarBenJij.nu Bezoek Polonnaruwa en Sigiriya - Reisverslag uit Kandalama, Sri Lanka van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

Bezoek Polonnaruwa en Sigiriya

Blijf op de hoogte en volg Brenda

22 September 2013 | Sri Lanka, Kandalama

Aankomst Sri Lanka – 21 september
Gisteren zijn we met 8 vrouwelijke reisagenten uit Amsterdam vertrokken. We waren de gelukkige winnaars van een studiereis naar het eiland Sri Lanka. We vlogen via Amman met Royal Jordian naar Colombo. De service van Amsterdam naar Amman vond ik beter dan de service van Amman naar Colombo. Dit kwam waarschijnlijk ook doordat de tweede vlucht veel drukker was.

Vanmorgen zijn we om 07.00 uur geland. Wat als eerste opvalt op de luchthaven is het aanbod van de winkels. Elke winkel staat vol met koelkasten, wasmachines en TV’s. Dit heb ik nog nooit eerder gezien op een luchthaven. Na de douane werden we opgewacht door een welkomstcomité van de lokale agent en de Ambassade van Sri Lanka. Na de kennismaking mochten we de bus in en reden we naar Pinnawala. Pinnawala is bekend vanwege zijn olifantenweeshuis en is hierdoor een erg toeristische plaats. Twee keer per dag wandelen de olifanten naar de rivier voor hun dagelijkse bad. De wandelende olifanten door de straat is een heus spektakel wat wij gemist hebben omdat ze al in het water stonden. Wat zijn het toch prachtige dieren en wat is Sri Lanka mooi groen. Na de lunch gaan we nog even kijken bij het weeshuis aan de overkant van de straat. Daarna is het tijd om verder te rijden naar ons hotel in Kandalama.

22 september  – bezoek Polonnaruwa en Sigiriya
Vanuit Kandalama brengen we vandaag een bezoek aan Polonnaruwa en Sigiriya. Rond de 11de en 12de eeuw was Polonnaruwa de hoofdstad van Sri Lanka. Polonnaruwa ligt op circa 2 uur rijden van Kandalama. Na aankomst stappen wij als echte Nederlanders op de fiets voor een bezoek aan de oude stad die op de werelderfgoedlijst van Unesco staat. We fietsen eerst naar de innercity. Hier bekijken we enkele oude ruines. Veel is er niet meer over van de gebouwen die hier ooit stonden. Wat er nog staat is dan ook al bijna 1000 jaar oud. We vervolgen onze fietstocht naar de outercity. De gebouwen die hier staan vind ik persoonlijk mooier. Deze zijn minder vergaan waardoor je een beter beeld krijgt van hoe de stad er vroeger uitgezien moet hebben. Het hoogtepunt is echter de Gal Viharaya. Hier is het ook meteen een stuk drukker. De Gal Viharaya bestaat uit 4 Boeddha beelden: 2 zittende, een 7 m hoogte staande en een liggende van wel 14 m. Om deze van dichtbij te bekijken moeten de schoenen uit. Doordat het zand erg heet is loop ik sneller langs de beelden dan ik gewild had. Polonnaruwa is een van de warmste plekken in Sri Lanka. Na afloop leveren we onze fietsen in en gaan we met onze eigen bus verder.

Na de lunch rijden we in net iets minder dan 2 uur naar Sigiriya, dat is weer richting Kandalama. Sigiriya betekent leeuwenrots en staat net als Polonnaruwa op de werelderfgoedlijst. Het complex werd in de vijfde eeuw gebouwd door Koning Kashyapa. Zijn paleis stond bovenop de 200 meter hoge rots. Om daar te komen moet je zo’n 1200 treden op. Ik heb geen poging gedaan ze tellen dus ik weet niet of het aantal correct is. Het waren er in ieder geval heel veel. Gelukkig is het hier iets koeler dan in Polonnaruwa want ik zag er best tegenop om na de hitte van die ochtend deze rots te beklimmen. De tuinen beneden zijn enorm groot. We klimmen met de gids langzaam naar boven. Op 1/3 van de klim komen we via de spiegelwand aan bij prachtige fresco’s. De fresco’s worden ook wel de wolkenmeisjes genoemd. Weer iets hoger vinden we de restanten van de Leeuwenpoort. Tussen de enorme klauwen van de leeuw in beginnen wij aan de laatste klim waarbij de trap open is. Soms kun je het laatste deel van de klim niet maken zonder een beschermend pak tegen horzels. Doordat het hier aan het einde van de regentijd erg kan waaien, maken de horzels in de luwte van de rots hun nest. Bovenop de rots bekijken we de overblijfselen van het paleis en genieten van het uitzicht. Natuurlijk worden er ook genoeg foto’s geschoten. Van Sigiriya rijden we terug naar ons hotel in Kandalama.