Sousse - Reisverslag uit Sousse, Tunesië van Brenda Lier - WaarBenJij.nu Sousse - Reisverslag uit Sousse, Tunesië van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

Sousse

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

12 April 2010 | Tunesië, Sousse

Vanochtend hebben we kennis gemaakt met onze hostess van Hotelplan/Oad Reizen. Even aan horen wat haar tips en adviezen zijn. Natuurlijk wil zijn ons excursies verkopen. We hebben wel besloten om iets van het land te gaan zien maar de excursies zijn vrij prijzig als je met ze drieën bent. Alle touroperators hebben een plekje voor hun informatie aan de muur. De prijzen zijn allemaal precies hetzelfde. Hierover zullen dus wel prijsafspraken gemaakt zijn. Bij de receptie hadden we al even gevraagd wat de prijzen van het huren van een auto met chauffeur zou kosten als we bepaalde dagtripjes wilde maken. Maar toen ze hoorde dat de hostess kwam zei ze dat ze ons dan niet mocht helpen want dan zou ze problemen krijgen. We bepalen zelf wel met wie we meegaan. We hebben toen afgesproken eerst braaf naar de hostess te gaan luisteren en dan weer terug te komen.

Omdat de ochtend al voorbij was wilde we niet zo ver weg. Dus spraken we met de receptie af om naar Sousse te gaan. We hadden om een Engels sprekende chauffeur gevraagd maar onderweg bleek al snel dat zijn Engels benedenmaats was. Ik vroeg bijvoorbeeld of er naast dolfijnen ook andere dieren in het Friguia Park zaten. Het antwoord was Si. Eh, niet echt Engels. Met handen en voeten en ons gebrekkige Frans zijn we toch de dag doorgekomen.

Sousse is na Tunis en Sfax is de derde grootste stad van Tunesië. In de oudheid noemden de Feniciërs, die de stad waarschijnlijk nog voor Carthago stichtten, de stad 'Hadrumetum'. Na vele oorlogen en verschillende overheersingen waaronder Romeinen en Trojanen, veroverden aan het einde van de 7e eeuw de Arabieren de stad en noemden het 'Soussa'. Sousse wordt ook wel de 'parel' van de Sahel genoemd. 3000 jaar geschiedenis is er binnen de muren van de stad te vinden. De historische medina kan beschouwd worden als de belangrijkste bezienswaardigheid van de stad Sousse en staat genoteerd op de UNESCO werelderfgoederen lijst.
Wij hebben vandaag alleen een bezoek gebracht aan deze Medina. De winkelstraten en de Soukhs zijn niet alleen voor ons, maar ook voor de Tunesiër onweerstaanbaar. De winkels rijgen zich aaneen, van pijpenlaatjes tot grote tapijt- en souvenircentra slechts afgewisseld door restaurants, koffie- en theehuizen en terrasjes. Voor het eerst zien we sinds we in Tunesië zijn dus naast toeristen ook de eigen bevolking op straat. We worden al snel weer aangesproken met hello el Mouradi. Je polsbandje verraadt je overal. Ik voel me net een klein kind dat een bandje om heeft voor als zij haar ouders kwijt raakt. We lopen wat kris kras door de straatjes brengen een bezoekje aan de lokale groente- en vismarkt. Altijd leuk om de prijzen en producten met thuis te vergelijken.

We komen weer uit bij het begin van de Medina. We gaan nu de andere straat maar in. Die langs een lange muur loopt. Ik zie hier twee mannen voor een deur zitten. Dit blijkt de Grote Moskee te zijn. Deze is gebouwd in 851 door een emir van de Aghlabieden. Als ik niet zo nieuwsgierig was geweest waren we er zo voorbij gelopen. We mogen naar binnen. Ik ben gewend dat ik dan mijn armen en haar moet bedekken. Maar alleen omdat we het speciaal willen geeft hij ons een doek anders hadden we zo door mogen lopen. De moskee heeft een eenvoudige bouwstijl en lijkt eigenlijk meer op een kasba dan op een gebedshuis. Rondom de binnenplaats staan hoefijzervormige bogen waarboven aan één zijde een Koraninscriptie is uitgesneden. Je bent vrij snel uitgekeken. Je kunt beter een bezoek brengen aan de Ribat. Dit is het oudste monument in de medina en deze is opgenomen op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. De Ribat, was oorspronkelijk een Islamitisch klooster en diende tegelijkertijd als fort om moslims te beschermen tegen invallen. De Ribat in Sousse is de oudste in Tunesië. Aan het binnenhof, vindt je zuilengalerijen. Hier achter waren vroegere voorraadkamers, wapenopslagplaatsen en stallen. Bovendien waren hier ook de cellen van de monniken die tegelijk soldaten waren: het waren Hurabitum of 'vechtmonniken'.Op de 2 m dikke muren van de Ribat zijn kantelen aangebracht en een nador (wachttoren) met een hoogte van 26 m. Deze toren kan (moeizaam!) beklommen worden dit is zeker de moeite waard want het biedt een prachtig uitzicht over Sousse, de omgeving en je kijkt zo op de binnenplaats van de moskee.

Nu zijn wij toch wel dorstig geworden van het rondstruinen en is het tijd voor een stop. Onze oog valt op een groot bord . Voor de beste sappen naar Ribat Drink (Neckermann). Laten we dit dan maar eens uittesten. We nemen plaats en de eigenaar Ben Sahat komt ons meteen verwelkomen. Hij zit vol met praatjes. Zijn vrouwe is nr. 1 want hij heeft er maar 1 ha ha ha. We laten ons overhalen om meteen de Tunesische specialiteiten van zijn vrouw te proberen. Het eten is heerlijk zijn advies was top en ik denk dat de sappen best de besten van Sousse kunnen zijn maar we hebben geen vergelijking materiaal. Dus daarover kunnen we geen uitspraak doen. Daarna wandelen we langzaam terug naar de auto opzoek naar onze chauffeur. Hij heeft ons al heen snel gespot en we mogen de sauna in.

We gaan nu 6 km naar het noorden van Sousse om een korte bezoek te brengen aan Port el Kantaoui. Port el Kantaoui staat bekend als het St. Tropez van Tunesië. Dit blijkt ook wel als wij daar aan komen. Het plaatsje bestaat voornamelijk uit een haventje met veel horecagelegenheden en enkele souvenirshops, en enorme luxe boten. Mensen die enkel vanwege het warme klimaat in Tunesië op vakantie gaan, en verder zo luxueus mogelijk vakantie willen vieren, kunnen in deze plaats goed terecht. Voor de kinderen is er een kleine dierentuin met voor ons de grootste bezienswaardigheid twee chihuahuas. Echt een exotisch dier! Wij wandelen verder even door het haventje en pakken een terrasje dan is het wel weer tijd om lekker terug te gaan naar ons hotel.

• 11 Juni 2010 - 08:43

Karolien:

Heej Brenda, heb je mij onlangs toegevoegd? Vind het leuk je verhalen te lezen... lief
    K