Overnachten in een authentiek kasteel - Reisverslag uit Hierden, Nederland van Brenda Lier - WaarBenJij.nu Overnachten in een authentiek kasteel - Reisverslag uit Hierden, Nederland van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

Overnachten in een authentiek kasteel

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

02 September 2010 | Nederland, Hierden

Op een druilerige ochtend in juli verveelde ik mij en was een beetje getrickerd door de aanbiedingen op vakantieveiling wat zou het heerlijk zijn om even er tussen uit te gaan. Een aparte overnachtingsplek leek mij zeer interessant en ik besloot mee te bieden op een overnacht in een authentiek kasteel. En waarachtig was ik de winnaar.

Zo kwam het dat wij op woensdag 1 september mochten slapen in kasteel de Essenburgh te Hierden. Het kasteel wordt gebruikt voor congressen, seminars, bedrijfspresentaties, (bruiloft)recepties, besloten diners & party’s en huwelijksvoltrekkingen (gemeente Harderwijk). Wij konden dus meteen kijken of dit een geschikte trouwlocatie is voor mijn geplande huwelijk op 12-12-12. Nu dus alleen nog het belangrijkste de partner.

Hierden is niet zo heel ver bij ons vandaag dus dat was een relaxte rit er naar toe. Overdag hebben wij heerlijk gefietst en gewinkeld in Harderwijk. Lekker snuffelen in de boetiekjes en daarna uit eten op het marktplein bij Grand Café Restaurant Hertog Karel. Vervolgens was het tijd om in te checken bij het hotel. Van Harderwijk is het maar een steenworp afstand naar het kasteel.

Even een korte uitleg over De Essenburgh. Wie de voorkant van De Essenburgh bekijkt ziet duidelijk twee huizen met twee daken. Het geheel lijkt van afstand symmetrisch met een toren in het midden, maar dichterbij blijkt duidelijk dat de rechterkant groter is dan de linker. Dit lijkt erop te wijzen dat het huis niet in een keer gebouwd is. Vermoedelijk is er de gehele periode 1639 - 1652 aan gewerkt. Het lijkt erop dat de laatste toren is toegevoegd, om de adellijke allure te versterken. Toen is ook de steen met 1652 aangebracht. In 1943 kwam het kasteel in handen van Bernard Carp, een collaborateur. In en vlak na de oorlog verbleven achtereenvolgens Duitse soldaten en evacués in het huis. Van 1947 tot 1950 was het huis onbewoond. In 1950 kochten de Norbertijnen uit Heeswijk-Dinther (Noord-Brabant) De Essenburgh. Zij richten het kasteel in tot klooster. In 1969 begonnen zij een vormingscentrum in het kasteel. Wil je weten wie er verder allemaal in het kasteel hebben gewoond kijk dan even op de website van het hotel: www.essenburgh.nl

Na ingecheckt te hebben. Hebben we eerst onze bagage naar onze kamer gebracht. Wij verbleven in een aanbouwkamer met uitzicht op de ingang en de vijver van het kasteel. Daarna zijn we heerlijk door de tuin wezen wandelen waar ze onder andere lieve bambi’s en een zwarte struisvogel hebben. Daarnaast staan er twee kloosters op het terrein. Het (mannen)klooster dat er sinds 1950 is heeft de status van ‘Priorij’. In 1992 kwam het tweede klooster ‘Mariëngaard’ erbij, een gemeenschap van Vrouwen-Norbertijnen. De leden van beide kloostergemeenschappen, willen leven als volgelingen van Norbert van Gennep.
De regel van Augustinus hebben zij als basis, en de kern daarvan is:

• eensgezind samenwonen
• één van hart en één van ziel
• samen op weg naar God

Ben je gelovig dan kun je eventueel ook onder bepaalde voorwaarden bij de Norbertijnen zelf overnachten. Kijk hiervoor op www.norbertijnenhierden.nl/gasten_zomer-2010.html

Toen het donker werd zijn wij afgedaald in het kasteel In de kelder bevindt zich het restaurant en relax ruimte. Heerlijk onder het genot van warme chocomelk met slagroom een spelletje rummikub gedaan. Natuurlijk waren wij ook nieuwsgierig naar de menukaart. Deze was niet uitgebreid maar de prijzen waren zeer schappelijk. Een stuk goedkoper dan wij hadden gedacht dat het zou zijn. Als we dat hadden geweten hadden we misschien wel in het kasteel gedineerd in plaats van in Harderwijk. Ze doen ook een high tea die je zomers op het zonovergoten terras kunt nuttigen.

Na een nachtje slapen komt het ontbijt wat ze zelf een goed begin van de dag noemen. Wij hebben daarvan op ons gemak genoten. Ze bakken bijna al het brood zelf, volgens eigen recepten. Bijvoorbeeld brood met verse Provençaalse kruiden, gedroogde tomaten, olijven of noten, suikerbrood en natuurlijk het brood van broeder Toon: stevig, voedzaam, een klassieker volgens gasten die vaker in De Essenburgh vertoeven. Het beleg voor op dat heerlijk versgebakken brood is zeer uitgebreid van vleeswaren tot eigengemaakte jam of marmelade. Naast brood is er ook voldoende yoghurt en fruit. Ik heb in ieder geval veel te veel gegeten. Het was ook allemaal zo lekker. Het was dan ook goed dat bij ons arrangement fietsenhuur zat konden we meteen de overtollige kilo’s er weer af trappen. Eerst even uitgecheckt en de bagage (eh we hadden eigenlijk bijna niks bij ons wat het was maar 1 nacht) in de auto gestopt. Daarna de fietsen opgehaald de zadels versteld en op pad. We hadden een aantal fietsroutes mee gekregen maar die leken ons wat lang en ze voorspelde regen om 13 uur. Dus dan maar gewoon op de bonnefooi. Omdat we gisteren uit de richting Harderwijk kwamen besloten we de andere kant op te gaan. Onderweg zagen we een bordje Koetshuis Landgoed Hulshorst staan. Dan maakt ons nieuwsgierig. Het weggetje is smal door de bossen dat is in ieder geval een stuk beter dan langs de drukke weg fietsen. Eigenlijk zijn van het landgoed alleen het koetshuis en de tuinmanswoning over. Grappig om gezien te hebben maar verder niet echt bijzonder. Maar ook hier zou je kunnen trouwen (www.wentz.nl/koetshuis.php) voor mij valt deze locatie in ieder geval af. Je ziet het al de partner heeft niks te vertellen. Hij is er nog niet maar datum en locatie zijn al gekozen. Diegene die echt mij kennen weten toch wel dat ik niet aan trouwen denk maar het is wel leuk om te filosoferen over iets wat toch niet gaat gebeuren.
Achter het Koetshuis is wel een weggetje met een parkeerplaats waar vandaan wandelroutes starten. Het ligt in mooi in de bossen. Wij fietsen lekker tussen de bomen richting Nunspeet en komen de ene vrijstaande villa naar de andere tegen. Prachtige gebouwen. In Nunspeet aangekomen brengen we een bezoek aan het bezoekerscentrum Veluwe-Noord van Staatsbosbeheer. Het heeft een vaste expositie over ‘het verhaal van de Veluwe': de ontstaansgeschiedenis, het landschap, de verschillende soorten natuur. Er is ook plek ingeruimd voor de opgezeten dieren en je kunt lekker actief dingen leren onder andere over de eetgewoontes en uitwerpselen van het dierenrijk. Voor kinderen is er een kabouterhut waar ze de geheime wereld van de boskabouters kunnen ontdekken. Ik geniet van de lach van de boze heks. Zou hem wel als ringtone op mijn mobiel willen hebben. Helaas is het gaan regenen. Het is inmiddels ook wel tijd voor een hapje en drankje. De Hema komt dan altijd van pas. Nunspeet heeft meer winkels dan ik had verwacht. Als het droog is fietsen we de kortste route terug naar het kasteel. Heerlijk er even tussen uit geweest. Ik heb ook weer een aantal ideetjes opgedaan om gewoon op een dagtochtje te doen. High Tea, bezoek aan het geheime of verborgen dorp op de Pas Op-Weg. Deze is nog tot de herfstvakantie open helaas niet op zondagen of zaterdagmiddagen. Daarnaast natuurlijk heerlijk wandelen in de bossen of een dagje relaxen in de Zwaluwhoeve. In de omgeving is genoeg te doen.