Bootexcursie Kinderdijk - Reisverslag uit Kinderdijk, Nederland van Brenda Lier - WaarBenJij.nu Bootexcursie Kinderdijk - Reisverslag uit Kinderdijk, Nederland van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

Bootexcursie Kinderdijk

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

24 Juni 2010 | Nederland, Kinderdijk

Waar komen toeristen voor naar Nederland! Als ze niet voor het Red Light District of de drugs komen. Dan komen ze vaak voor Klompen. Kaas en Molens. Vandaag de dag zijn er nog steeds meer dan 1000 molens in ons land aanwezig. Wel je deze bekijken dan kun je kiezen uit de Zaanse Schans of het dorpje Kinderdijk. Beide heb ik nog nooit van mijn leven bezocht. Als ik bij het lezen van het blad Spoor een bon in handen krijg voor korting met een boottochtje naar Kinderdijk vanaf Rotterdam besluit ik er ditmaal een dagje voor uit te trekken.

Samen met mijn moeder en Linda vertrekken wij op een prachtige zonnige dag vanaf de Erasmusbrug met de boot Nehalennia over de Maas en de Lek naar Kinderdijk. De boot zit vooral vol met de grijze golf. Waarschijnlijk omdat het een doordeweekse dag is. Het tochtje duurt ongeveer een uurtje waarbij je onderweg ook nog wat toeristische informatie krijgt. Dan meren we uiteindelijk aan bij Kinderdijk. Nergens ter wereld vind je nog zoveel molens bij elkaar als hier. Zo rond 1740 zijn hier 19 stevige molens gebouwd die tot op heden goed zijn onderhouden en nog in bedrijf zijn. Deze molens staan sinds 1997 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Één van de molens, vrij dicht bij het dorp Kinderdijk, is tijdens het zomerseizoen ook van binnen te bezichtigen. Ook kom ik er nu pas achter dat de molenrijen slechts te voet of per fiets te bezichtigen zijn. In mijn onwetendheid dacht ik dat we er ook langs zouden varen.

We gaan dus ter voet verder. We hebben een uur de tijd om hier rond te kijken en dat is net genoeg om alles te bekijken. Er zit ook nog verschil in de diversiteit tussen de molens. Voor mij was een molen voor deze dag altijd gewoon een molen. We hebben dus weer wat bijgeleerd.

De 19 molens zijn onderverdeeld in:
* acht bakstenen windmolens die vroeger eigendom waren van het voormalige waterschap Nederwaard, gebouwd in 1738. Deze molens zijn vrijwel gelijk aan elkaar, maar verschillen in details, omdat ze door verschillende aannemers zijn gebouwd. De lengte van de wieken (de vlucht genoemd) varieert tussen 27,5 en 28 meter. De schepraderen zitten onderin de romp van de molen.
* acht met riet bedekte windmolens, die vroeger eigendom waren van het voormalige waterschap Overwaard, gebouwd in 1740. Deze molens zijn achtkantig en hebben een vlucht van 28,6 tot 29,5 meter. Het schoepenrad van deze molens heeft een diameter van 6,70 meter. Net als bij de molens van Nederwaard kunnen deze molens het water over een hoogte van 1,40 meter verplaatsen.
Deze beide rijen molens zorgden, onafhankelijk van elkaar, voor de afwatering van de Alblasserwaard.
* twee achtkante windmolens van de polder Nieuw-Lekkerland gebouwd in 1760. Deze heten resp. De Hoge Molen (gebouwd in 1740) en De Lage Molen (1761). Beide zijn achtkante, met rietgedekte molens gebouwd op muren van baksteen. De Hoge Molen maalt met een vijzel van 1,8 meter diameter, die dateert uit 1962. Daarvoor had het een scheprad, net als de Lage Molen.
* en één wipmolen, de Blokweerse Wip of De Blokker, van de polder Blokweer die gebouwd is in 1620 en in 1997 afbrandde. De molen is geheel hersteld en weer operationeel sinds 2000. Al rond 1400 stond hier een molen, die in 1575 door de Spaanse troepen in brand is gestoken.

Het is leuk om een keer gezien te hebben maar erg super onder de indruk ben ik niet. We varen met de Nehalennia ook weer terug naar Rotterdam ditmaal is het gelukkig wel iets koeler op het dek dan op de heenreis. Langzaam aan zie je de skyline van Rotterdam opdoemen. Inmiddels hebben we behoorlijk wat trek gekregen. We gaan richting het centrum van Rotterdam. Het is hier al gezellig druk want vanavond is er weer voetbal. We nuttigen een lekkere maaltijd op een terrasje en gaan dan na deze relaxte dag weer lekker met de trein richting huis. Volgend jaar staat een bezoekje aan de Zaanse Schans op het programma om ze beide te kunnen vergelijken.