Het kleine Oerol in de polder - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Brenda Lier - WaarBenJij.nu Het kleine Oerol in de polder - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

Het kleine Oerol in de polder

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

24 Augustus 2008 | Nederland, Amsterdam

Het kleine Oerol in de polder

Cultureel festival Oord beleefde deze zaterdag z'n vierde editie op een ongewone locatie, het Waterloopbos. Door de renovatie van Park West (Emmeloord) was de organisatie gedwongen uit te wijken naar het terrein aan de Voorsterweg. Op het oog een mooiere locatie, maar wel verder van de 'bewoonde wereld'. De sfeer is als andere jaren gemoedelijk en het zonnetje schijnt lekker. Het Waterloopbos trekt dit jaar de echte festivalbezoekers. Park West trekt ook de mens die 'gewoon even' langskomen omdat het dichtbij is. Maar liefst 65 optredens van Muziek, straattheater, dans, kunst, poëzie en kindervoorstellingen waren er te bewonderden.

De artiesten vertonen hun kunsten op plekken die verspreid langs de 'hoofdweg' een stukje in het bos liggen. Bij het eerste zijpad houdt de Flower King de wacht. Wim Rosberg, de Kraggenburger die gestalte geeft aan het levende standbeeld, heeft over gebrek aan belangstelling niet te klagen.

Het drukst is het op het plein vlakbij de ingang, waar snacks, bier en muziek de overhand hebben. Op het grasveldje liggen en zitten festivalgangers. Ook wij blijven hier vooral rondhangen.

Als eerst zorgen wij dat onze beste c.q. raarste ervaring op de overkapping van een jaren 70- bankje gehangen worden. Nu er 1 schaap over de dam is volgen er meer. We kletsen wat met Jolanda Jelies die met haar prachtige vredesbus op OORD staat en spullen uit de jaren 60-70 verkoopt naast eigen ontworpen ansichtkaarten voor de vrede

We genieten van Underseas een vrolijke, up tempo coverband met een zeer gevarieerd repertoire. De band speelt muziek uit de zestiger jaren tot heden. Van JJ Cale tot Anouk en van de Golden Earring tot Amy Winehouse.

Het meest genoten heb ik van Willem Remijnse, Johan Schipper, twee rasechte, uit de polderkleigetrokken boeren, en Jelle Vonk, een loepzuivere, maar o zo saaie dominee, zij vormen gezamenlijk het cabaretgezelschap Tweeboereneneendominee. De afwisseling
van liedjes en sketches waren prachtig.

Als afsluiting wilde we nog naar Arie Vuyk maar doordat de verlichting langs het pad niet werkte moest het terrein eerder worden afgesloten en bleef alleen het hoofdpodium open. Het was een heerlijke ontspannen dag. Volgend jaar voor herhaling vatbaar.
www.oordfestival.nl