Brecon Beacons - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Brenda Lier - WaarBenJij.nu Brecon Beacons - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

Brecon Beacons

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

04 Mei 2008 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Jippie Jeh het is weekend dus nu kunnen we wat met ze alle doen.
Julia een vriendin van Kate ging ook mee. Ze vertelde wel dat het een echte stadspersoon was. Dat bleek ook wel toen ze met de picknick tubberware bak in de hand zonder rugtas en spierwitte gympen, te laat kwam aanzetten. We gingen de bergen in naar de Brecon Beacons. Een groot gedeelte van Wales bestaat uit dit natuurgebied wat zeker de moeite waard is. Neem eens een kijkje op http://www.breconbeacons.org/ en boek een goedkopen vlucht met BMI Baby.

De tocht er naar toe brengt ons over fantastische bochtige wegen met prachtige ferrari’s. Dat gelukkig zul je niet altijd hebben. Een collega van Kate heeft ons een gedetailleerde kaart met summiere aantekeningen over een wandeling van 6 miles gegeven. Te beginnen bij de kerk in Llanddetty. De kerk hadden we in eerste geval gemist. Het bleek dat midden in het boerenland alleen een kerk stond en dat die dus niet in een dorpje lag. Wat zo mooi is aan Wales dat je gewoon wandelingen mag en kan maken over privé-terrein zolang je maar aan de zijkant van het grasveld of akker blijft en de hekken goed sluit. In Nederland gewoon ondenkbaar. We begonnen aan een klim tussen de lammetjes en moeder schapen. Die in eerste instantie gewoon domweg voor ons uit bleven hollen. Ja we hebben even de groep bij elkaar getrommeld. De witte gympen van Julia waren inmiddels rode bruin van de modder. Op de top kregen we een prachtig uitzicht over de Usk Valley en het Talybont reservoir. Tijd voor onze picknick want die begon aardig zwaar te worden hoeven we hem niet verder mee te sjouwen.
Het mooie van deze tocht is dat er onderweg twee pubs zijn. En waar leveren we anders die inspanning voor als we niet beloond worden. Dus nadat we via de oude treinrails weer afgezakt waren naar Talybont was het tijd voor het gele gouden nat. Hier is het alleen wat anders van kleur. Het laatste stukje was een makkie langs het kanaal dus geen geklauter meer.
Omdat we er maar niet genoeg van konden krijgen hebben we ook nog een korte wandeling aan de andere kant van het reservoir gemaakt. Bij de prachtige watervallen van Blaen-Y-Glyn.
Zeer zeker de moeite waard en ook voor niet geoefende wandelaars makkelijk te doen.

Door naar huis schoenen en auto verwisselt en in onze modderige en zweterige kleren de pub in Cardiff ingerold. De alcohol vloeide rijkelijk dus was het om 9 uur al tijd om richting huis te gaan want sommige hadden iets te veel gehad. Ben nog nooit zo vroeg thuis geweest op een zaterdag normaliter moet ik nog gaan beginnen.

Helaas is de laatste dag alweer aangebroken. Vanavond vlieg ik terug naar Nederland wat raar dat ik vandaag met Kate nog hier ben en dan toch vannacht in mijn eigen bed slaap. In de ochtend komt het met bakken uit de lucht wat zullen we eens gaan doen. Laten we nog maar even door de short walkingguide heen bladeren en eens bekijken waar er nog iets te zien valt.

Als we weggaan is het inmiddels droog geworden. Maar dichtbij Nash Point aangekomen begint het toch weet te regen. Op de parkeerplaats kijken we elkaar aan en ik zeg kom op het miezert alleen en we kunnen hier moeilijk tot vier uur blijven zitten. Laten we toch maar beginnen. We hebben in het geheel geen spijt gehad want naar 5 minuten brak de zon door en was het voor de rest prachtig weer. We hebben eerst op de klifrand gelopen en op de terugweg zijn we onderlangs over de stenen teruggegaan. Dit kan alleen bij eb anders moet je gaan zwemmen. Je kunt wel zien dat de kust makkelijk vanaf Cardiff te bereizen is want we zijn vandaag niet de enige. Ik geniet met volle teugen van de heerlijke zeelucht en de prachtige rotsen. Zeer zeker de moeite waard om nog eens voor terug te komen. Wat ik dan ook zeker ga doen.