Stadstour door Sint-Petersburg - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Brenda Lier - WaarBenJij.nu Stadstour door Sint-Petersburg - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

Stadstour door Sint-Petersburg

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

13 September 2010 | Rusland, Sint-Petersburg

Gisteren zijn we op 22.20 uur in Moskou op de nachttrein naar St. Petersburg gestapt. Het grappig is dat het station waar we aankomen ook Mockba (Moskou) heet en ons volgende hotel ook. De coupe in de trein is geschikt voor 4 personen. Wij delen deze met Andrea en Paula. Zij hebben de bovenbedden en Linda en ik de onderbedden. Het is allemaal heel krap we hebben net de bedden opgemaakt als de trein gaat rijden. We hebben zo’n 650 km voor de boeg. Voor we gaan slapen eerst nog even aan de thee en voorraden chips en M & M’s. Om 5.39 uur worden we alweer gewekt. Tijd om ons aan te kleden. Veel geslapen heb ik niet, dat matras was meer voor de sier je voelt al je botten en omdat de bank zo glad is was ik hem midden in de nacht ook nog eens kwijt. Na 8 uur en 19 minuten zijn we dan eindelijk in St. Petersburg.

De stad is gelegen aan de monding van de rivier de Neva in de Finse Golf in een deltagebied. Het inwonertal is circa 5 miljoen. De stad heette van 1914 tot 1924 Petrograd en van 1924 tot 1991 Leningrad. Sint-Petersburg werd op 27 mei 1703 gesticht door Peter de Grote en werd de hoofdstad van Rusland. De stad is niet vernoemd naar haar stichter, maar naar de apostel Petrus, de beschermheilige van de stad. De stad kreeg een Westers aanzien met onder meer zo'n veertig grachten naar Nederlands model. De belangrijkste verkeersader in het centrum is de Nevski Prospekt, deze begint bij de Admiraliteit en 4 kilometer verderop eindigt hij bij het Alexander Nevski-klooster. Deze weg wordt door verschillende riviertjes in de Neva-delta doorsneden, namelijk (van de Admiraliteit af gezien) de Mojka, het Gribojedovkanaal en de Fontanka. Het sociale leven in Sint-Petersburg speelt zich al vanaf de tijd van Poesjkin en Gogol rondom de Nevski Prospekt af. Ons Hotel Mockba ligt tegenover het Alexander Nevski-klooster dus iets te ver om te lopen maar gelukkig is hier een metrohalte aanwezig en diverse buslijnen.

Na onze tassen in het hotel te hebben achtergelaten gaan we beginnen aan een stadsrondrit. Het is hier een stuk kouder dan in Moskou. Gisteren liep in nog op mijn Teva sandalen in een T-shirt en nu heb ik het in mijn spijkerjasje met 13 °C erg koud. Onze eerste stops zijn voornamelijk fotostops. We beginnen bij het Smolny Convent, daarna de Church of the Resurrection of Christ ook wel Church of the Saviour of the Spilled Blood genoemd. Hij lijkt een beetje op de St. Basil in Moskou. Misschien is de architect toch niet blind gemaakt of hij heeft een copycat. Voor het eerst zien we ook de kanaaltjes die op de Amsterdamse grachten lijken. De derde fotostop is de Aurora. Vanaf deze boot heeft men tijdens de oktober revolutie het winterpaleis beschotten.
De volgende stop is geen fotostop we gaan echt de kou in. Ik loop gewoon te klappertanden. We gaan de Peter & Paul vesting op Zayachy Island bekijken. Op dit eiland in de Neva ligt een strand waar je schijnbaar staand hoort te zonnen. Prominent in de skyline van Sint-Petersburg is de torenspits van de Petrus en Pauluskathedraal die op dit eiland staat. Wij gaan ook even binnen kijken in de kathedraal. De kathedraal werd vernoemd naar de apostelen Petrus en Paulus, die de status van heiligen hebben binnen de Russisch-orthodoxe Kerk en hij was de eerste stenen kathedraal van de stad. De torenspits is 123 meter hoog en bevat een engel die een kruis boven haar hoofd houdt. Deze engel is tevens een van de belangrijkste symbolen van Sint-Petersburg. In de kathedraal liggen de overblijfselen van bijna alle Russische heersers die zich tot keizer of keizerin lieten kronen; Van Peter de Grote tot Nikolaas II. De laatste werd er pas in juli 1998 met zijn familie herbegraven, nadat hun overblijfselen eerst waren opgegraven in Ganina Jama bij Jekaterinenburg en meerdere malen waren onderzocht op echtheid. Nu ben ik zelf niet helemaal thuis in de familie Ramanov. Olga onze gids wel, zij noemt heel veel namen en jaartallen op die ik niet allemaal heb kunnen onthouden. Voordat we naar het hotel teruggaan rijden we o.a. nog langs het Marsveld, de Hermitage, Horsemanstatue en nog veel meer bezienswaardigheden. De stadstour heeft ons een goede eerste indruk van de stad gegeven. Het is altijd handiger om dat aan een begin van een bezoek te doen dan aan het einde zoals in Moskou.
Iedereen is blij dat we nu eindelijk mogen inchecken in ons hotel, ons na de nachtrit kunnen opfrissen en warme kleding aantrekken. De rest van de middag luieren we lekker op onze hotelkamer. Dit hotel is minder groot dan in Moskou maar deze heeft gewoon een winkelcentrum met een Mc Donalds in het bijbehorende gebouw en natuurlijk niet te vergeten de 24 uurs supermarkt.
Voordat we gaan eten brengen we nog een bezoek aan het Alexander Nevski Klooster. Deze werd gesticht door Peter de Grote in 1710 om er de relikwieën onder te brengen van Alexander Nevski, beschermheilige van de pas gestichte Russische hoofdstad. In 1797 kreeg het klooster de status van Lavra. (Lavra = een klooster in de Russisch-orthodoxe Kerk.) Binnen Rusland zijn slechts vier lavra's te vinden, waarvan dit de belangrijkste is. Eigenlijk hoor je een kaartje te koop als toerist maar wij doen net of onze neus bloed en lopen gewoon achter de Russen aan. Geen haan die er naar kraait. Andere groepsleden is dit echter niet gelukt. Ik moet zeggen dat ik niet echt onderste boven van de gebouwen ben. Wederom op de kerk na aardig vervallen. Op het terrein ernaast vindt men de Lazarev- en Tichvin-begraafplaats, waar vele belangrijke Russen o.a. Fjodor Dostojevski begraven liggen. Hier houden baboeska’s goed te wacht. Dus hier moet je zeker betalen voor een bezoekje. Aangezien de namen mij toch niks zeggen en wij de graven zonder gids toch niet kan vinden slaan wij dat lekker over. We hebben er in Moskou al genoeg gezien.