BACKPACKEN IN OZ - Queensland - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Brenda Lier - WaarBenJij.nu BACKPACKEN IN OZ - Queensland - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

BACKPACKEN IN OZ - Queensland

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

01 Februari 1997 | Australië, Noosa Heads

Queensland

Van Alice Spring vlieg ik naar Cairns in Queensland. Tussen deze twee staten is er een tijdsverschil van een half uur. In Cairns is het koeler maar veel vochtiger dan in Alice Spring. De eerste ochtend bekijk ik het supertoeristische centrum van Cairns. ’S Middags ga ik met de bus naar Port Douglas en met de boot weer terug. Door de regenval viel dit tochtje letterlijk in het water.
Vanaf Cairns kun je een bezoek brengen aan het Barrier Reef. Ik ga naar Great Hastings reef en Michaelmas reef. Het duurt nog behoorlijk lang voor we er zijn. Dan ga ik voor het eerst van mijn leven snorkelen. De eerste keer dat ik in het water kijk schrik ik van de grote en hoeveelheid vissen. Ik blijf in de buurt van de boot en zie een reef haai. Aangezien bijna iedereen aan de voorkant van de boot snorkelt ga ik daar ook maar eens kijken. Tot mijn verbazing is hier het echte reef pas. Ik vond dat andere gedeelte al fantastisch maar dit is overweldigend zoveel soorten planten en vissen en al die kleuren. Ik raak niet uitgekeken. Na de lunch gaan we naar het andere reef. Dit reef heeft veel meer kleuren maar minder mooie vissen. ’S Avonds breng ik nog een bezoek aan de nachtmarkt en om 1 uur vertrekt mijn bus naar Townsville. Ik baal ervan dat ik mijn fruit moet weggooien. Vanwege o.a. de fruitvlieg is uitvoer vanuit Cairns verboden. Inmiddels merk ik dat ik aardig verbrand ben vooral mijn bips en rug. Dat wordt dus letterlijk op de blaren zitten.

Townsville is het vertrekpunt van de veerboot naar Magnetic Island. Ik ga kamperen op het Beach Resort 15 minuten lopen van Picnic Bay of Nelly Bay. De reden van mijn bezoek aan Magnetic Island is de Fort Walk. Op deze wandeling heb je de meeste kans de koala’s in het wild te zien. Ik heb geluk ik zie o.a. een moeder met jong. Terug op de camping maak ik kennis met een ander Australische bewoner de possum.
De volgende dag wandel ik van Nelly Bay naar Arcacia Bay (6 km) en ga zwemmen in het stinger vrije Alma Bay om het zweet weg te wassen en natuurlijk doe ik ’s avonds nog een keer de Fort Walk.
’S Nachts schreeuw ik het uit als een possum in mijn duim bijt. Zo’n beest verwacht je toch niet in je bed. Een tentgenoot zet een reservematras voor de deur zodat ze niet meer naar binnen kunnen. Ik besluit meteen verder te reizen alles wat ik wilde zien had ik gedaan.

Ik ga naar Bundaberg. Bekend vanwege zijn rum en de backpackers die er werken. Verder is er niks te zien. Waarom ga ik er dan heen want ik hoef niet te werken! 15 km ten noordoosten van Bundaberg ligt Mon repos Beach. Hier leggen van november tot januari schildpadden; lederschildpadden (Dermochelys Coriacea), soepschildpadden (Chelonia Mydas), platte soepschildpadden (natator depressa) en onechte karetschildpadden (Caretta Caretta) hun eieren. Vanaf Bundaberg worden er excursie naar Mon Repos georganiseerd. Dit gebeurt altijd ’s avonds omdat je dan meer geluk hebt om iets te zien.
We moeten wachten in het bezoekerscentrum tot de schildpadden zijn gesignaleerd. Zodra de schildpad bezig is met graven mogen we achter haar gaan staan. Na circa een kwartier begint ze met eieren leggen. De ranger verteld dat het een Loggerhead (Caretta Caretta) schildpad is. We zien de eieren langzaam in de kuil vallen. Dit gaat zo’n 20 minuten door. Het is een enorm groot beest van circa 35 jaar oud. De ranger legt uit dat dit voor haar het eerste seizoen is dat ze eieren legt. Na het bedekken van de eieren gaat ze langzaam terug naar zee. Omdat ze niet ver genoeg het strand is opgegaan moeten de eieren verplaatst worden. De eieren worden door de ranger opgegraven. Het zijn er 123 niet zoveel voor een schildpad normaal leggen ze er zo’n 150. Wij mogen helpen de eieren naar het nieuwe nest te dragen. Ik breng vier eieren naar het nieuwe nest. Ze zijn vrij zacht. Nadat het nest weer is afgedekt nemen we afscheid van de ranger. Het was een ervaring om nooit te vergeten.

Op naar de volgende bezienswaardigheid. Dit wordt Fraser Island. Het grootste zand eiland ter wereld. Het eiland is 120 km lang en ongeveer 15 km breed. Het eiland heeft circa 200 meren waarvan enkele uitstekend geschikt zijn om in te zwemmen. In de zee kan niet gezwommen worden vanwege de aanwezige haaien. Je reis hier naar toe kun je regelen via een hostel maar mijn ervaring is dat je beter met een groepje van 4 a 6 man zelf een 4wd auto kunt huren omdat dit je veel meer vrijheid geeft. Ik kwam in een groep met 6 Koreaanse en 1 Nederlander terecht. Ik moet wel lachen om de Koreaanse dames want ze droegen hoge hakken met netkousen en de make-up moest ook de hele dag perfect zitten. Erg geschikt voor een zandeiland. Het waren heerlijke dagen waarin we veel gezwommen hebben o.a. in Lake Wabby en de Champagne Pools. ’S Avonds moest je oppassen dat de Dingo’s (wilde honden) er niet met je eten vandoor gingen maar verder hadden we geen last van ze.

Mijn laatste dagen in Queensland breng ik door in Noosa. Eén van de meest relaxte plaatsen die ik bezocht heb in Australië. Het heeft alles natuur, strand, aparte eetgelegenheden en genoeg doorzak mogelijkheden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Brenda

Actief sinds 11 Okt. 2006
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 224398

Voorgaande reizen:

01 Januari 1997 - 30 November -0001

De wereld ontdekken

Landen bezocht: