De bekendste bezienswaardigheden van Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Brenda Lier - WaarBenJij.nu De bekendste bezienswaardigheden van Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

De bekendste bezienswaardigheden van Moskou

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

11 September 2010 | Rusland, Moskou

De tweede dag staat het Kremlin op het program. Circa 45 minuten voor we klaar moeten staan gaan we ontbijten. Ruim op tijd zou je denken maar we krijgen de schrik van ons leven. Je moet in de vreetschuur achteraan in de rij aansluiten. Ik denk dat het wel 30 minuten duurt voor je aan de buurt bent. Daar hebben wij echt geen zin in. Dus neem alleen het pakbare een opgerold eitje een cake en een kop thee. Wat een nachtmerrie.

We gaan met ze alle gezamenlijk met de metro naar het Kremlin. Onderweg moeten we 1 keer overstappen gelukkig missen we niemand van de groep. Bij aankomst moeten we eerst door de streng bewaakte controlepost vanwege de aanslagen. Eh dat sloeg echt nergens op. Wij door een detectiepoortje en tas erlangs en zonder verdere tas controle mochten we zo doorlopen de vesting in. In de vesting moet je wel oversteken op het zebrapad anders gaat de bewaking meteen fluiten. Ludmila vertelt wat over de gebouwen, dat ze 870 kanonnen hebben van Napoleon en dat ze als eerste met ontwapening zijn begonnen. Het bewijs daarvan is de grootste kanon ter wereld die in 1586 voor Fydor I is gemaakt. Ook wel de Tsaar Kanon genoemd. Verderop staat een enorme klok: de Tsaar Klok. Hij weegt 202 ton en is gemaakt in 1730 voor Anna Ivanovna maar door een brand in 1737 is hij gebarsten en is er een stuk van 11,5 ton afgebroken. We komen uit op het Sobomaya Ploshchad plein hier komen alle kerken op uit. Het blijkt dat we met ons kaartje maar één kerk mogen bezoeken. We kiezen de bekendste, de kerk waar de tsaren werden gekroond, de Assumption Cathedral. Deze kerk is gebouwd tussen 1475 en 1479. Je moet eerst in de rij voor je naar binnen mag. Iedereen moet door de zelfde deur naar buiten en naar binnen, erg gemakkelijk met zoveel toeristen. Eenmaal binnen schrik me een hoedje Jezusmina wat een pracht en praal overal afbeeldingen en veel goud echt over de top. We krijgen nog even een snelle uitleg over de 5 lagen van de iconostaag en het paradijs dat achter het altaar ligt. Dan vlucht ik snel weer naar buiten duik nog even snel de Annunciation Cathedraal in, de oudste op het plein, waar ze gelukkig niet om mijn kaartje vragen. Hier binnen voel ik me meer op mijn gemak. Dan is het tijd voor de wapenkamer. De wapenkamer kun je wat mij betreft beter schatkamer noemen. Er zijn totaal 9 kamers verdeeld over 2 verdiepingen in de Armoury. Je ziet hier veel kleding van de Tsarenfamilie, kronen en andere Koninklijke bezittingen. Diverse tronen waaronder de dubbele van Peter (de Grote) en zijn half broer Ivan V met een geheime deurtje waardoor regentesse Sofia hun kon influisteren wat te zeggen. Het meest indrukwekkende vond ik de koetsen. Nederland heeft 1 gouden koets maar hier hadden ze er aan eentje niet genoeg. Wat een kolossale koetsen. En Ludmila blijft ze maar koetsjes noemen. Een van de bekendste is de slee waarmee Elizabeth van St. Petersburg naar Moskou kwam voor haar Kroning. De slee werd door 23 paarden getrokken, voor de hele tocht waren ongeveer 800 paarden nodig. Als je hier bent mag je zeker niet de eieren van de juwelier Fabergé over slaan, prachtige kunstwerkjes. We hebben hier de halve dag rondgebracht. Het was leuk om gezien te hebben maar of het nu echt de € 43 waard is die je er voor moet betalen. Daar twijfel ik nog steeds over.

Ludmila wil ons nog veel meer laten zien en zijn bang dat we verdwalen maar nu hebben we toch echt wel genoeg van het geslenterd en het groepsgebeuren. Dus duiken we het warenhuis in om te eten in de foodcorner. Hier staan niet eens afvalbakken om je dienblad naar toe te brengen. Daar moet ik toch nog even aan wennen. Onze volgende stop is het rode plein. Voordat je het plein opgaat zien we voor de poort mensen een muntje over hun schouder werpen. Als kuddedieren moesten wij dit ook even doen. Een zwerver schraapt met een magneet meteen al het geld van de straat. Ik weet eigenlijk niet wat ik van het rode plein verwacht had maar denk als ik het ziet is dit het dan. Tja misschien komt het omdat je er niet echt over kunt lopen er staan nog allemaal hekken en tribunes die ze nu aan het afbreken zijn. We brengen even een kort bezoekje aan het Gosudarstvenny Universalny Magazin oftewel GUM. Dit gebouw is in de 19de eeuw gebouwd om wel meer dan 1000 winkels te huisvestigen. Die dan eigenlijk niks op de planken hadden liggen maar waar je wel uren in de rij moest staan. Nu zitten er boetiekjes van de allerbekendste en vaak dure merken.
Dan is het tijd voor het meest gefotografeerde gebouw van Moskou de st. Basil Kathedraal met zijn prachtige torens. Het is gebouwd in 1555/61 in opdracht van Ivan de verschrikkelijke. Het gerucht gaat dat Ivan de architect na de bouw blind heeft gemaakt zodat hij nooit meer zoiets moois voor iemand anders kon creëren. Binnen is het echt een doolhof allemaal kleine kamertjes en gangetjes. Erg apart via een geheime trap kom je op de bovenverdieping.

Vervolgens rijden we 2 uur lang met de metro voor 26 roebel van het ene naar het andere metrostation. Diverse metrostations in Moskou zijn echt paradepaardjes en je kunt er dan ook je ogen uitkijken. Persoonlijk vind ik Komsomolskaya de mooiste. Dit station van goud, marmer en mozaïeken eert de sovjet jeugd en laat scènes van de Russische geschiedenis zien. Ploschad Revolyutsii is een goede tweede. Dit station viert de oktober revolutie van 1917 met 36 bronzen figuren per paar tentoongesteld onder 40 bogen. De bekendste is de herdershond.
Bij Tretyakovskaya stappen we uit voor het avondeten. Gisteren hier na de Mc geweest om de hoek zit de Pizzahut maar laten we nu maar iets anders proberen. We gaan naar Shesbesh op de Pyatnitskaya ulitsa. We bestellen een pot thee ‘Pot of Bakinsky’ en chicken Tabaka. Blijkt dat we alleen een gegrild kippetje met een soort yoghurtsaus krijgen en verder niks erbij. Hij smaakt verder wel voortreffelijk. Onderweg naar het metrostation kopen we nog een blini (pannenkoek). Een Russische specialiteit die mensen op straat eten. Ik vind hem vooral erg vet en niet voor herhaling vatbaar maar misschien hadden we niet de juiste tent te pakken. Ach als je het niet probeert dan weet je zeker dat je niks eet dat de boer niet kent.
We nemen afscheid van de geweldige metro van Moskou want morgen zullen we daar waarschijnlijk geen gebruik van maken.

• 10 Oktober 2010 - 05:00

Leen Bakker :