Ranthambore Tijger Park - Reisverslag uit Sawāi Mādhopur, India van Brenda Lier - WaarBenJij.nu Ranthambore Tijger Park - Reisverslag uit Sawāi Mādhopur, India van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

Ranthambore Tijger Park

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

21 Oktober 2011 | India, Sawāi Mādhopur

Het is 180 km rijden naar Ranthambore ‘het tijgerpark’. Een stuk van de weg is slecht of zeg maar gewoon weg. Dus echt op schiet het niet. Onderweg eten we bij een truckers restaurant Parantha. Kost echt geen drol. Maar voor die prijs krijg je wel allemaal mannen die je aanstaren en in mijn thee landen twee vliegen. Jammie.
Rond half 4 zijn we in het hotel. Daar gaan we lekker liggen luieren bij het zwembad verder is hier toch niks te doen. Het zwembad was te vies om in te zwemmen maar het personeel ging meteen aan de slag om het schoon te maken en de muggen eruit te vissen.
Rond half 7 komt Ram ons ophalen. We gaan eten bij zijn oom en tante. Ze hebben een aardig groot huis met mooie schilderingen voor Diwali op de grond. Een van de dochters is pas moeder geworden van een zoon. Wat een schatje. Ik mag hem meteen even vasthouden. Zijn moeder maakt een henna beschildering op Nanda haar hand. Ik ga daarna bij de dames in de keuken kijken. De kleine baby ligt heerlijk te wiegen op mijn schoot maar plast dan wel even mijn broek nat. We liggen allemaal in een deuk. Daarna help ik met chappatti’s maken en bakken. In het uitrollen ben ik geen ster. We eten zoals gewoonlijk in India weer veel te veel. Ram de chauffeur denk dan nog dat we het niet goed vonden want we aten zo weinig! Wat eten ze hier veel.

Vroeg uit de veren voor onze jeepsafari, tussen half 7 en 7 uur worden we opgehaald. Als we aan het wachten zijn op de jeep komt er een personeelslid buiten adem aangerend dat er een Baloe (sloth beer) aan de overkant is. We zien hem nog net over het akker de omgeving verlaten. Gratis en voor niks. Daarna gaan we met 4 andere toeristen naar section 6. Het NP heeft 6 straten en je kunt niet kiezen naar welke straat je gaat. De chauffeurs krijgen ’s morgen pas te horen wat hun sectie voor die rit is. Sectie 6 is het verst weg en volgens sommige lokale bewoners geen onderdeel meer van het NP. In deze sectie komen alleen jeeps want de canters (16/20 persoonsjeep) kunnen hier niet komen. We zien wat Sambars, spotted deer, pauw en aapjes. Voor de rest vooral stof van de overige jeeps. Je rijdt maar steeds op en neer in een klein gebied. We zien wel de voetafdruk van de tijger maar niet het dier zelf. Rond 10 uur zijn we weer terug in het hotel. We besluiten nog een safari in de middag te doen. Iedereen raadt sectie 3 en 4 aan maar we kunnen alleen de garantie voor deze secties krijgen als we met een canter gaan. Dus kiezen we daar maar voor. Als de canter ’s middags komt is hij eigenlijk al vol. Op de achterbank worden we erbij gepropt zo zie je vooral je medepassagiers en het achterwerk van de ranger. We komen bij de ingang van sectie 4 de oom van Ram tegen. Ik koop bij hem een aandenken van het park voor op mijn tas. Sectie 4 is erg indrukwekkend. We zien meteen krokodillen en binnen 10 minuten een mannelijke tijger. Spectaculair helaas ligt hij achter een boom dus geen goede foto’s. Elke keer als de ranger een spotted deer of Sambar ziet stopt ons gedeelte precies voor een boom. Een canter zou ik dan ook niet aanraden een jeep is beter maar we zijn wel blij dat we een tijger hebben gezien.