Palmyra - Deir er zor - Reisverslag uit Palmyra, Syrië van Brenda Lier - WaarBenJij.nu Palmyra - Deir er zor - Reisverslag uit Palmyra, Syrië van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

Palmyra - Deir er zor

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

13 Mei 2009 | Syrië, Palmyra

Van Damascus rijden we in een keer naar Palmyra. Een geweldige oude stad Ja niet dat je nu nog in de oude gebouwen kunt slapen maar je ziet overal de pilaren de oude begraafplaatsen je kunt je zo voorstellen hoe koningin Zenobia hier vroeger geleefd heeft. Zij was net als Cleopatra een hele mooie vrouw. In Palmyra heb je enigszins last van souvenirverkopers. Ze schieten weg als de politie komt want het is overal verboden in Syrië om de toeristen zo lastig te vallen. Wat opzich natuurlijk heerlijk is. We bekijken in de ochtend de tempel van de drie broers en nog wat andere oude gebouwen. Daarna siësta omdat het te heet is om in de volle zon te lopen. rond 5 uur bekijken we de hoofdstraat en gaan daarna de heuvel om naar de burcht om van het uitzicht en de zonsondergang te genieten. Wat een prachtige plek.
's avonds met een groepje uit eten. We lachen wat af als ze ons proberen te kopen. Ik ben zo'n 500 kamelen waard. 1 kameel kost circa € 2000 dus dat kan aardig wat op leveren.

De volgende dag gaan we al weer verder eerst naar Mari. Een oude opgraving hier is eigenlijk niet veel meer te zien. De wind heeft de boel enorm verwoest. Daarna naar Dura Europos weer een oud gebouw de jaartallen zijn me de laatste dagen al aardig om de oren gevlogen. Het mooiste hiervan is dat we vanaf deze plek de Eufraat kunnen zien. Het land van Mesopotanie ligt aan de overkant. Heeft niet iedereen dit op de basisschool geleerd! Prachtig gevoel om die rivier nu eindelijk te zien.
We slapen vandaag in Deir-es-zor. Bekend van de Armeense genocide. We bezoeken de kerk met het monumenten voor de doden en een klein museumpjes met foto's en de turken maar zeggen dat er niks gebeurd is. Het museum is schokkend.

Daarna loop ik nog even langs de winkels opzoek naar water. Als vrouw alleen heb je enorm bekijks. Ik mag alles proeven in de baklava winkel wordt wel een beetje misselijk van al die zoetigheid. We eten met ze allen in een restaurant aan de Eufraat en gaan dan opzoek naar een terras. Harry vond het wel een goed plan om op de hoek te gaan. Daar zitten zeker 200 mannen aan de thee en waterpijp en geen vrouwen. Ze staren ons allemaal aan echt niet dat wij vrouwen daar tussen gaan zitten. We vinden een ander vreemd tentje waar normaal ook geen vrouwen mogen komen. Ze drinken hier Nederlands alcohol vrij bier. Heel apart.