De Marmeren Stad - Reisverslag uit Agra, India van Brenda Lier - WaarBenJij.nu De Marmeren Stad - Reisverslag uit Agra, India van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

De Marmeren Stad

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

24 Oktober 2011 | India, Agra

Om 10 uur gaan we bij het hotel weg onderweg nog wat fotostops en daarna weer over dezelfde weg terug. 50 km is erg de weg is weg en we doen er wel 2 uur over, waardoor we geen tijd meer hebben voor bharatpur anders zijn we misschien te laat voor Fatehpur Sikri. Een verlaten stad vol toeristen. We nemen een gids mee voor 50 ruppee. Hij heeft er goed het tempo in maar zo leren we wel meer. Drie paleizen voor de moslim vrouw, de hindu en christelijke vrouw. We weten nu ook waar de naam Kingsize bed vandaan komt. Daarna bezoeken we nog de tomb of shaikh Salim Christi. Veel mensen komen hier een wens doen met een donatie bij de heilige voor een baby, gezondheid, liefde, geluk etc. Na de spookstad bekeken te hebben zitten we muurvast in het verkeer van Agra wat een chaos. Hotel Amar is een prachtig hotel. We eten lekker bij restaurant Haveli in de buurt en dan eindelijk al het stof weer van ons afspoelen en lekker slapen.

De volgende dag in Agra doen we ’s morgens rustig aan. We nemen ’s avonds laat de nachttrein dus we hebben nog een lange dag te gaan. Om half 12 gaan we met onze chauffeur en een gids op pad. Als eerste gaan we naar het Agra Fort. De gids wil eerst naar de Taj Mahal maar dat willen wij niet. Het is er altijd druk en we willen op ons gemak kijken en niet meer naar een volgende bezienswaardigheid hoeven. Het fort is ontzettend groot en je kunt aan de andere kant van de rivier de Taj zien liggen in de mist.
Onze tweede stop is de Baby Taj: itimad-ud-Daulah waar een paar belangrijke familieleden van Taj Mahal liggen begraven. Hier zijn een stuk minder toeristen aanwezig. Een prachtig marmeren gebouw en mooie lokatie.
Dan is het tijd voor één van de hoogtepunten van deze reis de Taj Mahal. De laatste km moet je met een elektrisch karretje naar de ingang wij gaan via de oost ingang naar binnen. Overal fotograven die jouw beeld op een foto met de Taj willen vastleggen. Nu kunnen we dat zelf ook wel. Zoals gewoonlijk moeten we weer door detectie pootjes lopen. Die staan op veel plaatsen in India. Geweldig we staan oog in oog met de Taj Mahal. We maken wat foto’s maar de gids heeft haast. We besluiten eerst met hem mee te gaan en hem daarna weg te sturen zodat we op ons gemak foto’s kunnen maken en van het gebouw genieten. In de tomb moet je doorlopen en mag je officieel geen foto’s maken, maar overal om je heen gaan de flitsers af. Daarna bedanken we de gids en geven hem een fooi. Van onze chauffeur die hem thuis heeft gebracht hoorde we later dat hij absoluut niet blij was dat we niet mee gingen shoppen. Nu shopping is zonde van onze tijd en we kopen toch niks. Na een uurtje ofzo relaxt gezeten te hebben nog wat foto’s genomen van de Taj en de chauffeur weer opgezocht. We hebben honger dus op naar de MC voor een lunch. Daarna pinnen en boodschappen doen voor in de trein. Omdat de trein heel laat gaat besluiten we onze tijd te vullen in het Kalakriti Cultural centre met de show ‘Mohabbat’, the Taj, the saga of love’. Een leuke dansperformance met prachtige kleding. Je krijgt een koptelefoon op voor de gesproken tekst en het Engels en een flesje met water. Net als in de bios kun je de stoel in een soort ligstand plaatsen. De show duurt 80 minuten. Een leuke manier om de tijd te doden. Daarna gaan we weer naar restaurant Haveli. Dit keer nemen we onze chauffeur Ram mee maar je ziet dat hij niet echt op zijn gemak zit. Zijn eten is ook niet spicy enough want ik kan het gewoon eten. Daarna terug naar het hotel thee drinken met de salesmanager. Een erg innemende man. We mogen ons nog even opfrissen op een kamer. We hebben maar 20 minuten dus dat is vooral tandenpoetsen en plassen etc voordat we naar het treinstation gaan. Dit keer geen strenge controle zoals in Delhi. We kunnen gewoon doorlopen. De trein is er al. We stappen in en maken onze bedden op. Dit keer slapen we bovenin. Beneden is toch een stuk makkelijker.
Om middernacht belt de chauffeur nog even om me te feliciteren met mijn 38ste verjaardag. Weer een jaartje ouder.