De Roze Stad - Reisverslag uit Jaipur, India van Brenda Lier - WaarBenJij.nu De Roze Stad - Reisverslag uit Jaipur, India van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

De Roze Stad

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

19 Oktober 2011 | India, Jaipur

We zijn nu in Jaipur de hoofdstad van de Indiase deelstaat Rajasthan. Jaipur staat bekend als de roze stad vanwege de vele roze kleurige gebouwen die daar te vinden zijn. We hebben inmiddels afscheid genomen van onze chauffeur Amar en op de eerste dag hebben we geen auto tot onze beschikking. Via de receptie regelen we een Tuc Tuc omdat we geen zin hebben om steeds te moeten onderhandelen spreken we gewoon een prijs voor de een halve dag af (300 ruppee = € 4,50). Kunnen we overal gelijk weer instappen als we klaar zijn.

Als eerste gaan we naar de Hawa Mahal (windpaleis). Achter de 365 raampjes konden vroeger de vrouwen op straat kijken. Daarna bezoeken we de Jantar Mantar. Een astronomisch observatorium, alles met meten en sterren, planeten etc. Geen idee wat de 18 instrumenten precies doen maar apart om te zien. De temperatuur was alweer aardig gestegen. Onze andere highlight voor vandaag is het City Palace. Daarna gaan we op zoek naar een postkantoor. Volgens de tuc tuc chauffeur erg ver. Ik zeg volgens de man in de Hawa Mahal is het om de hoek. Hij belt even met een vriend en ja hoor twee straten verder wijst hij naar een smalle trap en zegt boven is het postkantoor. We geloven er niks van maar gaan toch maar een kijkje nemen. Het blijkt echt waar te zijn. Boven aan de trap zit een piep klein kantoortje waar we onze kaarten kunnen posten. Heel apart.
Op onze combi entreekaart zit ook de Albert Hall Museum. We gaan dus als echte Nederlanders maar even een kijkje nemen. Blijken we sfinxen en mummies te bekijken, plus wat goden maar natuurlijk zijn wij alweer de grootste bezienswaardigheid. Via een toeristische route gaan we terug naar het hotel. Lekker even zwemmen, relaxen en e-mailen.
‘s avonds gaan we met een groep Nederlanders die met Shoestring op vakantie zijn uit eten in een nieuw restaurant. We eten weggevlogen boskip en wilde kip. Ram onze nieuwe chauffeur haalt ons in het restaurant op. Was wel even gezellig om met andere mensen uit eten te gaan.

Op onze tweede dag in Jaipur hebben we eerst drie hotels bekeken en naar het toeristisch bureau geweest om folders op te halen. Voordat we naar het Amber fort reden. Hier zijn erg veel opdringerige souvenirverkopers die het verschil tussen ruppees en dollars niet weten en wat ze verkopen is enorme kits. Het paleis/fort is een enorm doolhof en op de spiegelkamer en de tuinen na niet echt bijzonder of we hebben er inmiddels gewoon al teveel gezien. Aan het einde wil iedereen natuurlijk weer met ons op de foto. We zeggen dat is dan 100 ruppee. Dit heeft het jongetje niet maar hij heeft wel 1 ruppee. Zo verdienen we met een groepsfoto van de schoolklas wel 4 ruppee. = € 0,06. Dat was voor ons nog het leukste. We voelden ons wel wat bezwaard maar ze wilde het geld echt niet terug hebben. Het was nog niet eens genoeg om te gaan plassen.
Vervolgens stoppen we bij het Nahargarh Fort ooit een prachtig gebouw. Ze zouden het moeten renoveren. Het heeft in ieder geval een geweldig uitzicht over het meer en de stad.
Nanda schrikt zich rot van een duif. Daar stikt het van in India. Echt, de Dam is er niks bij. Ik lig in een deuk, tot een aap achter mij aankomt. Wie het laatst lacht, lacht het hardst, hihi.
Als we de berg weer afdwalen zien we een oud vrouwtje met takken op haar hoofd. We willeen een foto van haar maken maar ze gaat op de grond zitten. Ze is uitgedroogd, de chauffeur geeft haar water en binnen 1 sec is de liter weggewerkt. Ram onze chauffeur vraagt aan mij of we haar een lift kunnen aanbieden. Ja hoor waarom niet we hebben plek voor 7 mensen en zijn maar met ze tweeën. De zware takken op het dak en zij de auto in. Volgens mij haar eerste keer. Ze vindt het geweldig en wil er niet meer uit. Beneden bij het meer zetten we haar af. Daarna gaan we bij de MC eten en is het tijd voor een Bollywood film in Hindi genaamd ‘Raschals”. Hij is niet ondertitelt maar dat is ook niet nodig. Hij is zo dom dat het gewoon lachen is. Na de pauze worden de Indiërs enthousiaster, joelen, juichen en klappen. Erg komisch! We sluiten de avond af bij de Pizzahut met 2unlimited voor maar € 2,- per persoon..Nu heerlijk slapen en morgen verder met de auto naar Ranthambore, het tijgerpark.