Stopover Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Brenda Lier - WaarBenJij.nu Stopover Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

Stopover Singapore

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

24 Oktober 2001 | Singapore, Singapore

Één van mijn favoriete plaatsen om een tussenstop te maken is Singapore. In 1996 bracht ik hiervoor het eerst een dag door. In 1997 werden het er al drie en in 2001 zelfs een hele week.

De meeste mensen nemen alleen de tijd om Orchard Road te bezoeken. Bekend om zijn warenhuizen van diverse bekende merken en luxe hotels. Ik moet toegeven de eerste keer ben ik ook niet veel verder gekomen. Als je op de terugweg bent en genoeg geld en ruimte hebt, kun je hier genoeg inslaan: je favoriete boeken, kleding en audio –middelen. Kleding valt voor mij als westerse al af. Je moet klein zijn en een anorexia figuur hebben.
Singapore staat bekend als duur. Toch kun je hier voor een redelijk bedrag veel plezier hebben. Diverse hotels hebben dormkamers en eten kun je voortreffelijk in één van de vele Food centers. Tijdens mijn volgende bezoeken aan Singapore besloot ik andere facetten te gaan bekijken.

De beste manier om iets van de diversiteit van Singapore op te pikken is door te wandelen in de binnenstad. Hier vindt je de etnische buurten; Chinatown, Little India en Arab Street. Één van de succesvolste hergestructureerde gebieden is de Singapore River hier vindt je Boat Quay vol met terrasjes en restaurants.
Singapore’s culturele hart is Chinatown. Hier vang je nog een glimp op van het oude Singapore en zijn immigranten. Chinatown grenst aan de Singapore River in het noorden, New Bridge Road in het westen, Maxwell en Kreta Ayers Road in het zuiden en Cecil Street in het oosten. Hier vindt je de oudste en één van de mooiste tempels van Singapore. De Thian Hock Keng (temple of heavenly happiness) op Telok Ayers Street. De tempel is in 1840 gebouwd ter bescherming van de zeilers. De opvallendste elementen zijn de draken op het dak, de prachtig geschilderde deuren en de brandende wierookstokjes. Rond Club Street en Ann Siang Hill was vroeger een nootmuskaatplantage waar de Hokkiens kwamen te wonen. Hier vindt je prachtig gerestaureerde huizen. Andere aanraders zijn de middagmarkt op de hoek van Club Street en het echte Chinatown: the Kreta Ayer District.

Hoewel Singapore vooral Chinees is heeft het ook enkele andere etnische groepen. De Indiërs zijn de meest zichtbare. Vooral rond de gekleurde straten van Little India o.a. Serangoon Road. Hier vindt je sari’s, Indische muziek, ingelijste portretten van je favoriete Hindu god en fantastisch vegetarisch eten. Helaas ook bordelen in de straatjes achter Desker Road, waar later op de avond de travestieten verschijnen. Een groot contrast hiermee is de Sri Srinvasa Perumal Temple. Een grote tempel ter ere van Vishnu. De tempel is voor het grootste gedeelte gebouwd in 1855. Mijn favoriete tempel is de Leong San See Temple. Die vlakbij de bekendste tempel van Singapore ligt de Sakaya Muni Buddha Gaya Temple (Temple of 1000 lights). Die voor mij meer herinneringen aan Bangkok, Thailand oproept. Op zondagen is er een vlooienmarkt in Little India. Ik liep daar per ongeluk tegen aan en weet helaas niet precies de locatie. Ze verkopen er van alles oude schoenen, auto-onderdelen, munten en de bekende rotzooi die je op elke vlooienmarkt vind.
Als je naast de Indische en Chinese invloeden nog meer wilt zien ga je naar Arab Street. De moslimwijk. Arab is van oudsher een textiel centrum. Je vindt hier in de zijstraten zoals Jalan Sultan, diverse winkels met zijde, batiks, sarongs, waterpijpen en geweven manden. Denk eraan om af te dingen als je iets wilt kopen. Het hoogtepunt van de wijk hangt bij mij thuis aan de muur.Dat is de Sultan Mosque op de hoek van Arab Street en North Bridge Road. Het is mogelijk de moskee van binnen te bekijken. Denk daarbij wel aan het uittrekken van uw schoenen en het bedekken van blote lichaamsdelen. Op Bagdad Street vind je enkele stenengraveerders die de grafstenen voor de moslimgraven bewerken. Een oude begraafplaats ligt achter de Malabar Muslim Jama-Ath Mosque op Victoria Street. Ze zeggen dat hier de Maleisische koning ligt begraven onder de kokosnoten bomen. Het oude paleis: De Istana Kampong Glam aan het einde van Sultan Gate, is niet toegankelijk voor bezoekers.

Heb je inmiddels genoeg van de drukte en behoefte aan natuur en rust dan kan ik je aanraden om naar Bukit Timah Nature Reserve te gaan. Midden in Singapore ligt deze 81 hectare grote park die tevens het hoogste punt van Singapore heeft, de 162m hoge Bukit Timah.. Veel wandelaars volgen het geasfalteerde pad naar de top. Maar bij het bezoekerscentrum hebben ze een plattegrond met andere niet geasfalteerde routes. Ik ben via een van deze routes naar de top gegaan en had absoluut niet het idee dat ik in Singapore was. In het park leven veel dieren helaas is het moeilijk deze te zien. Ik kwam vooral veel eekhoorns en muggen tegen en gelukkig geen slangen. Heb je geen zin om te wandelen ga dan met de ferry vanuit Changi Village naar Pulau Ubin. Hier kun je een fiets huren en vervolgens het eiland verkennen of gewoon naar één van de stranden fietsen en daar relaxen. Waarbij ik je wel aanraad dit niet in het weekend te doen.

Een andere bekende attractie van Singapore is Sentosa Island. Dit eiland ligt net voor de zuidkust van Singapore en is de meest bezochte attractie. Het omvat o.a. museums, under waterworld, stranden en sportfaciliteiten. Je kunt hier met gemak een dag doorbrengen. Het eiland is bereikbaar per ferry of kabelbaan. De kabelbaan maakt eventueel een extra stop op Mount Faber. Ik besloot hier mijn verjaardag te vieren. Aangezien ik Low Budget reis heb ik weinig attracties bezocht. Eerst heb ik een heerlijke wandeling gemaakt met vervolgens verkleed in de zee gezwommen en gerelaxt op het strand. Vlak voor Sentosa ligt nog een klein eilandje die met een schommelbrug verbonden is aan Sentosa. Dit eiland is het meest zuidelijke punt van continentaal Azie. Op Sentosa rijdt een gratis monorail. Met deze monorail ben ik naar de Musical Fountain gegaan. Onderweg zag ik enkele aapjes. De show van de Musical Fountain had heerlijke meeswing muziek. Als uitsmijter heb ik de Merlion van binnen bekeken. Boven in de Merlion heb je een prachtig uitzicht over Sentosa.
De dag afgesloten met het bekendste drankje van Singapore, de Singapore Sling, in het super de luxe Raffles Hotel.

Helaas was dat het einde van mijn week. Maar als ik weer die kant uitga maak ik zeker weer een Stopover in Singapore. Want ik denk dat Singapore nog veel meer te bieden heeft dan dat ik nu gezien heb.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Brenda

Actief sinds 11 Okt. 2006
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 224377

Voorgaande reizen:

01 Januari 1997 - 30 November -0001

De wereld ontdekken

Landen bezocht: