Sikasso - Reisverslag uit Sikasso, Mali van Brenda Lier - WaarBenJij.nu Sikasso - Reisverslag uit Sikasso, Mali van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

Sikasso

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

27 Oktober 2008 | Mali, Sikasso

Op mijn verjaardag s avonds vertrokken naar de hoofdstad Bamako. Half 8 Nederlandse tijd ‘s morgens kwamen we eindelijk in het hotel aan. Van 8 mensen waaronder ik was de bagage niet aangekomen. die kwam 24 uur later met de volgende vlucht. Maar een T-shirt geleend want ik had zelf iets zwarts met lange mouwen aan niet zo fijn in 35 graden.

Bamako is de hoofdstad en het krioelt er van de mensen wel even een cultuurshock voor onze Nederlanders.
Het hotel lag in wat in eerste instantie een sloppenwijk leek te zijn, maar wat bij nadere kennismaking een reguliere woonwijk van de hoofdstad bleek te zijn. Het was dus even omschakelen naar de lokale standaard. Het hotel regelt taxi’s voor de groep zodat we niet eerst via een stoffig zandpad naar de doorgaande weg hoeven te lopen. Taxi's zijn geel, maar als je een andere kleur auto hebt kun je ook taxichauffeur spelen. Na eerst wat onderhandeld te hebben over de prijs, op weg gegaan naar het Nationaal Museum. Aardig museum, praktisch uitgestorven alleen wij liepen er rond. Wel heerlijk om zo alvast een indruk van Mali in stilte te krijgen. Dat zal niet vaak meer gebeuren op deze reis. We willen naar het centrum lopen maar raken hopeloos verdwaald, het ontbreken van enig straatnaambordje hielp ook niet echt om je te oriënteren. We nemen een taxi naar het centrum. Met af en toe wat krappe (zowel links als rechts) inhaalmanoeuvres - waarbij wel toch wel ruim tien centimeter tussenruimte hadden - uitgekomen in de drukke binnenstad. Het gebied rond de centrale markt was een grote chaos, wat later de rest van het centrum ook bleek te zijn. Onderweg werden we veelvuldig gadegeslagen door de nieuwsgierige bevolking. We hebben het allemaal wel een beetje gehad en besluiten wat te gaan drinken in de bar van de stad. Naast het treinstation. Ha ha als dit de booming place schiet mij maar lek. Ze hadden nog wel bier maar de cola was op. Dan maar een pompelmoesje.

Vervolgens 375 km naar Sikasso. De meeste reisorganisaties gaan hier niet naar toe. We hebben een aantal dorpjes bekeken onderweg en in de buurt van Sikasso de heilige rots Missirikoro bezocht. Bijzonder plek, maar afgezien van de overblijfselen van de geofferde kippen e.d. niet veel te zien. Leuker was het de rots te beklimmen, wat je langs een parcours met trapjes en kettingen kon doen. In de omgeving van Sikasso nog een deel van de oude verdedigingswal (de tata’s) bezocht. Omringt door een horde nieuwsgierige kinderen die je overal volgde, toch nog een stuk muur kunnen zien. Worden we in het Nederlands aangesproken. Een Nederlands-Malinees echtpaar heeft sinds 1 september hier een jongerencentrum geopend. Even snel een kijkje genomen. Ze waren Ernie en Bert aan het inkleuren. Ze kunnen nog best wat steun gebruiken dus donneer elke maand via je beltegoed € 2.40 door Mali aan te SMS-en naar 5757(http://malimuziek.hyves.nl/ of www.malimusic.org . ‘s avonds hebben we ons met een aantal dames in traditionele kleding gehesen en naar lokale muziek geluisterd. De volgende dag uitgerust bij de Watervallen van Farako (3 meter hoog).

De volgende dag door naar Sevare waar ik JP een collega zal ontmoeten.

• 04 November 2008 - 16:36

Nanda:

Hihihi je gaat letterlijk terug in de tijd....je berichtje is geschreven op 9 september hahaha