Gunung Mulu National Park - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Brenda Lier - WaarBenJij.nu Gunung Mulu National Park - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

Gunung Mulu National Park

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

20 Mei 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

Van de 4 groepen zijn wij de gelukkige. Als enige zullen wij Mulu National Park bezoeken. Mulu is het grootste nationale park op Sarawak en is tussen twee hoge bergen (de Gunung Mulu, 2.377 m. en de Gunung Api, 1.750 m.) ten zuiden van Brunei gelegen.

Dit prachtige natuurreservaat is alleen te bereiken per vliegtuig. Dus na een halve dag in Kuching vertrekken wij alweer richting het vliegveld. Mulu is drie dagen per week met een directe vlucht vanaf Kuching te bereiken maar vandaag als wij gaan dus niet. We vliegen daarom eerst naar Miru en in de middag door naar Mulu. Als we moeten instappen op het vliegveld in Kuching komt het met bakken uit de lucht maar dat zijn ze hier wel gewend. We krijgen van de luchtvaartmaatschappij allemaal een paraplu aangeboden om ons droog over te brengen naar het vliegtuig. Super geregeld.

Gelukkig schijnt de zon weer als we in Mulu landden. Wat een schattig klein vliegveldje waar de bagage nog handmatig wordt verwerkt. Van een lopende band heeft men hier nog nooit gehoord. De komende nachten verblijven wij in het luxe Royal Mulu Resort. We krijgen hier een koninklijk ontvangst.

Mulu's meest beroemde attracties zijn de kalksteen grotten. De bekendste zijn wel de grootste grot van de wereld (the Deer Cave) en de Clearwater Cave, het langste grottenstelsel van Zuid-Oost Azië.Voor vandaag stond de Deer Cave op ons programma maar volgens de gids is het daarvoor inmiddels te laat. Wij gaan daarom maar eerst voor het werk informatie inzamelen. Daarna is het tijd om het hotel beter te leren kennen en het zwembad uit te proberen. Heerlijk zo’n duik in het koele water en wat beweging is ook niet weg. Helaas begint het in de namiddag weer te omweren en te hozen waardoor we het zwembad moeten verlaten. Maar zonder regen zou dit prachtige regenwoud er ook niet zijn. We besluiten daarom gebruik te maken van het happy hour in de bar. We zijn er alleen niet achter kunnen komen wanneer het happy hour is want altijd als wij kwamen was het toevallig happy hour hoe laat het ook was. Helaas gold dit alleen voor het bier. Maar als je hier bent raad ik je aan zeker de heerlijke mocktail Flurry of Snow met vanille-ijs uit te proberen.

De volgende ochtend heeft het Malaysia Tourism Board met de lokale gidsen een prachtig programma in elkaar gedraaid. We vertrekken met de bus van het hotel naar de ingang van het park op zo’n 10 minuten rijden. Bij het hoofdkwartier blijken wat simpelere chalets te huur te zijn. Voordeel je zit meteen in het park en hoeft de karaoke van het personeel niet aan te horen. Nadeel ’s avonds weinig te doen en zo’n zwembad als in het resort is in deze hitten ook niet verkeerd.

Mulu National Park bezit een grote variëteit aan flora en fauna. Het is een paradijs voor natuurliefhebbers en avonturiers, die van jungle trekking en berg beklimming houden.
Voor de hele echte jungle hebben wij tijdens ons korte verblijf geen tijd. Vandaag gaan we als eerste naar de vogeluitkijktoren die je het beste ’s morgenvroeg kan bezoeken om de meeste kans te hebben om vogels te spotten. Er komen hier circa 260 soorten vogels voor en ook maak je kans om de hornbill (neushoornvogel) te zien voorbij schieten. De wandeling van vandaag vind voor het grootste gedeelte over een houten boardwalk plaats. Je wordt hierdoor niet al te vies alleen als je onderweg afslaat naar de Paku waterfall die op 1,3 km van het pad afligt zul je een beetje vies in de echte jungle worden. Wij zien onderweg naar de waterval een aantal hornbills boven ons hoofd vliegen en kruizen het pad van een wild boar. De waterval blijkt maar een klein stroompje te zijn. Maar de wandeling naar de waterval is de enige in het park die je zonder gids zelfstandig mag ondernemen en daarom toch de moeite waard.

Na de Paku waterfall staat de Mulu Canopy Skywalk op het programma. Deze kan alleen na reservering op vaste tijdstippen bezocht worden omdat wij iets aan de vroege kant zijn verorberen we eerst onze lunch. De Mulu Canopy Skywalk is circa 480 meter lang en daarmee een van de langste te wereld. Je loopt op circa 15 tot 25 meter boven de grond tussen de boomtoppen en over de rivier. Je krijgt zo de kans om het regenwoud van een ander perspectief te bekijken. Er mogen maar twee mensen tegelijk over de swingbruggen lopen. De knoopjes van mijn broek zitten geregeld vast in het hekwerk en als je hoogtevrees hebt kun je deze activiteit beter overslaan. Tijdens onze skywalk zien we o.a. prachtige bloemen, enkele makaken en een soort hagedis.

Daarna is het tijd voor de highlight van het park. Een bezoek aan twee van de ontelbare grotten die het park rijk is staan op het programma. Deze grotten liggen op circa 3 km van het hoofdkwartier af en zijn alleen met een gids te bezoeken. We beginnen in de Lang Cave ontdekt door, zoals de naam al zegt, meneer Lang. In deze grot ziet je een enorme hoeveelheid stalagmieten en stalactieten. Door het binnensijpelende water groeien deze nog steeds aan. Je moet er alleen aan denken dat wij Nederlands behoorlijk lang zijn en je gemakkelijk je hoofd aan één van de stalactieten kan stoten. Naast deze grot ligt de Gua Rusa (Deer Cave). Deze grot is 90 meter breed en tussen de 90 en 174 meter hoog. Je kunt de grot in circa een half uur doorlopen. Aan het einde vind je de 60 meter hoge "douche" die constant water geeft uit de "Garden of Eden". Onderweg moet je wel even je adem in en neus dicht houden voor de ammoniaklucht. De grot wordt namelijk overdag bewoond door honderdduizenden vleermuizen en hun uitwerpselen ruik helaas niet zo fris. Wij stuiten bij de ingang van de grot op een slang. Volgens onze gids zijn we gelukkig want de laatste 10 jaar hebben ze geen slang gezien. Wat je gelukkig noemt!

Na de prachtige grotten bezocht te hebben nemen we plaats op een speciaal aangelegde uitkijkplaats om de vleermuizen die in de grond wonen te zien uitvliegen. Deze Bat Exodus vindt iedere avond ongeveer tussen 17.00 en 18.00 uur plaats. Bij slecht weer blijven de vleermuizen in de grot. Dus we hadden gelukkig dat we gisteren niet zijn gegaan toen het regende want dan waren we voor niks gegaan. Als we zitten te wachten begint het licht te spetteren. Gelukkig zet het niet door om ongeveer half 6 begint het spectaculaire natuurfenomeen. De vleermuizen beginnen in groepjes uit te vliegen opzoek naar voedsel. Het zijn er honderdduizenden het precieze aantal is nooit geteld maar wordt soms wel op een miljoen geschat. Het lijkt soms wel of er een donkere rook uit de berg komt. Ik kijk mijn ogen uit dit is echt niet te geloven er komt geen eind aan. Op de terugweg naar de bus breekt de hel los en kom ik doorweekt aan in het hotel maar dat is met een warme douche en droge kleren al snel weer verholpen. ’s Avond genieten we tijdens het diner van een voorstelling van lokale dansen.

Na twee nachten in het prachtige Royal Mulu Resort geslapen te hebben vliegen we weer terug naar Kuching. Maar voor het zover is brengen we eerst nog per longboat een bezoek aan een traditioneel Penan dorp. Helaas is de longhouse in december afgebrand dus valt deze niet meer te bezichtigen. Iets verder de rivier op ligt de Wind Cave. In de Wind Cave waait het altijd, zoals de naam al insinueert. De stalactieten en stalagmieten hangen daarom scheef. Ze prikkelen de fantasie. Je kunt de meest wonderlijke figuren in de kalkafzettingen zien. Van de Wind Cave kun je in circa 5 a 10 minuten naar de Clearwater Cave lopen. Deze grot heeft een grotpassage van 51 kilometer en is daarmee de langste grot ter wereld. De naam komt van de ondergrondse rivier die uitkomt in een heldere waterpoel. Na een lange wandeltocht kun je daar een verkoelende duik in nemen. De meeste toeristen bezoeken deze grotten per longboot maar het is in principe ook mogelijk om heen of terug met een gids vanaf het hoofdkwartier te lopen. Je komt dan ook op paden die niet overvol met andere toeristen zijn.
Slechts een paar grotten zijn toegankelijk voor toeristen: de Deer, Lang, Clearwater en Wind Cave. Deze grotten zijn voorzien van trappen en paden. Wil je van de gebaande paden in deze grotten af dan dien je onder begeleiding tijdens een excursie caving eerst te laten zien of je de uitdaging fysiek en psychisch aan kant. Mij zijn de nauwste daarvoor te nauw en zo lang zonder zonlicht kan ik ook niet.

Heb je meer tijd in Mulu dan is een beklimming naar de Pinnacles aan te raden. Deze bevinden zich halverwege de Gunung Api. Een stevige klim brengt je naar de vlijmscherpe kalkstenen bergspitsen, die 45 meter boven het regenwoud uitsteken. Je overnacht tijdens deze tocht in zeer eenvoudige basiskampen. De zwaarste wandeltocht in het park is de meerdaagse tocht naar de top van Gunung Mulu. Vanaf de top zie je niet alleen de omliggende regenwouden bij mooi weer schijnt zelfs Brunei te zien te zijn.

Om al die prachtige flora en fauna van het park de juiste naam te kunnen geven heb ik even op Google gezocht en vond de volgende Engelstalige site zeer handig om te gebruiken: http://www.malaysia-wildlife-and-nature.com/index.html

Terug in Kuching gaan we weer verder met onze hotel bezoeken.