Duinen, Strand en Zee - Reisverslag uit Zandvoort, Nederland van Brenda Lier - WaarBenJij.nu Duinen, Strand en Zee - Reisverslag uit Zandvoort, Nederland van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

Duinen, Strand en Zee

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

20 Maart 2011 | Nederland, Zandvoort

Het is zondagochtend ik hoor de vogeltjes fluiten. Ik draai me nog eens heerlijk om maar eigenlijk is het zo zonde om in bed te blijven liggen. Ik geef me zelf een schop onder me hol. Hup, opstaan met de luie reet ga eens genieten. Ik sms een stel vrienden maar iedereen heeft al plannen voor de dag. Zal ik dan maar thuis op het balkon blijven. Nee veel te zonde ik moet eruit de natuur in. Dus even Google op wandelingen in Zandvoort. Zo kom ik op de voor mij onbekende website Groene Wissels. Ik vind een prachtige wandeling. Dus nog geen uurtje later zit ik in de trein op weg naar de kust.

Ik ben niet de enige de trein puilt lekker uit, gezinnetjes, oma en opa, kinderen en hondjes. Iedereen is van de partij. De meeste gaan meteen richting strand ik loop juist in tegenovergestelde richting. Nu ben ik niet zo goed in kaart lezen dus helaas ben ik al binnen 2 a 3 km de route kwijt. Veel te vroeg bij het witte gebouw afgeslagen en dus geen rotonde te vinden. Ik besluit dan maar op de bonnefooi te gaan wandelen. Via een woonwijk loopt er een pad de duinen in. Pas een paar meter van de bewoonde wereld verwijderd sta ik opeens oog in oog met een damhert. Geweldig wat mooi. Ik loop verder zie een vrouw gaan zitten picknicken aan de rivier om haar heen in de struiken lopen nog meer herten. Ik kan mijn geluk niet op. Ik besluit het Noord Oosterkanaal een stukje te blijven volgen en verrek ik zit weer op de route. Nu dan ga ik maar weer verder waar ik gebleven was. Het is hier een gezellige drukte van jong tot oud iedereen schijnt deze eerste zonnestralen van het jaar te willen meepakken en geef ze eens ongelijk. Je zal wel gek zijn als je vandaag binnen gaat zitten.

Onderweg zie ik nog meer herten en dan opeens een tamme vos die een stukje met me meeloopt. Ik val hier van de ene in de andere verbazing. Ik kom aan bij een duinmeer en ga heerlijk even relaxen op een bankje in het zonnetje. Van huis af heb ik een kiwi smoothie meegenomen die ga ik eens lekker opdrinken voor ik weer verder aan mijn tocht ga. Ik heb even moeite om het juiste pas te vinden maar even later loop ik op een duinrichel en kijk zo op een aalscholverkolonie in het duinmeer. Nu ik van het hoofdpas af ben zijn er veel minder andere wandelaars. Ik geniet van de geuren en kleuren om me heen maar vooral het gezang van de vogels doet me goed.

Mijn wandeling gaat de rest van de middag door over duinen, door bossen en langs stroompjes. Soms sta ik opeens oog in oog met herten en de andere keer kom ik weer grazende runderen tegen. Bij tijd en wijlen rust ik lekker in het zonnetje uit op een bankje. Het gebied waar ik doorheen loop is onderdeel van de Amsterdamse Waterleidingduinen. Het laatste gedeelte van de wandeling gaat over het strand. Zodra ik op het strand aangekomen ben trek ik meteen mijn schoenen uit. Heerlijk dat zand tussen de tenen helaas voelt de zee nog wel erg koud aan. Tot de zon verdwijnt blijf ik heerlijk in het zonnetje een boek zitten lezen uit de wind. Dan loop ik met het avondrood boven de zee terug naar Zandvoort. Vandaag kan mijn dag niet meer stuk. Ik heb enorm genoten wat is Nederland toch mooi!

  • 29 Maart 2011 - 07:18

    Sandra:

    heerlijk he? Mooie foto's ook. Groetjes!

  • 29 Maart 2011 - 08:11

    Johanna Schwab:

    Mooie fotos en wat leuk dat je zelfs een hert gezien hebt!

  • 30 Maart 2011 - 15:44

    Petra:

    Hoi Brenda; fijn dat je ook zo hebt genoten van onze nederlandse natuur!!!! Wij zijn vorig jaar bij Egmond aan zee geweest; ook zo genoten.
    As zaterdag, 2-4 om 15:15 is er een excursie in de heemtuin/stadspark, over alle voorjaarsbloeiers (bolletjes); ook een aanrader!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Brenda

Actief sinds 11 Okt. 2006
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 224342

Voorgaande reizen:

01 Januari 1997 - 30 November -0001

De wereld ontdekken

Landen bezocht: