Rome - Dag 5 Mercato delle pulci - Reisverslag uit Rome, Italië van Brenda Lier - WaarBenJij.nu Rome - Dag 5 Mercato delle pulci - Reisverslag uit Rome, Italië van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

Rome - Dag 5 Mercato delle pulci

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

03 Mei 2009 | Italië, Rome

De laatste uren zijn aangebroken rond 12 uur gaan we richting het vliegveld en onze eigen bed. We pakken eerst onze tassen in en checken na het ontbijt uit. We mogen de tassen nog even in de opslag achter laten dus hoeven we daar niet mee rond te lopen.

We hebben voor de ochtend eigenlijk nog maar 1 plan. Een bezoek aan de Mercato delle pulci. Het is een razend populaire vlooienmarkt in Trastevere elke zondag van 07.00 - 13.00 uur. Het grootste gedeelte kun je vergelijken met de Albert Cuyp. Iedereen is aan het graaien in grote stapels kleding. Veelal voor maar 1 à 2 euro per stuk. De meeste kraampjes zien er hetzelfde uit maar iets verder naar achter blijkt dat ze ook antieke rotzooi hebben; meubels, lampen, beelden bedenk het maar zo gek nog niet. Dit stuk was veel interessanter.

Er zijn trouwens vier letter in Rome waar je niet omheen kunt: SPQR. Je komt ze overal tegen: onder standbeelden, op gevels, bij monumenten, maar zelfs op vrijwel elk putdeksel. De letters staan voor de Latijnse zin: “Senatus Populusque Romanus” (”De Senaat en het Volk van Rome”), hetgeen de officiële naam van het Romeinse Rijk was en ook tegenwoordig staat de lettercombinatie nog steeds voor Rome.

Na het bezoek aan de markt is het tijd om met de bus naar het treinstation te gaan. Dit keer rijden ze gewoon dus hebben we geen gratis lift nodig. Gelukkig wel betaald want we krijgen vandaag voor het eerst echt controle. Geen idee wat anders de boete had geweest!
We hoeven maar zo’n 10 minuten op de trein te wachten alles gaat soepel.

In het vliegtuig willen we graag naast elkaar zitten dus dat vragen we vriendelijk bij inchecken. Zegt ze maar jullie zitten helemaal niet op dezelfde vlucht blijkt dat Linda 40 minuten eerder naar Parijs dan mij vertrekt. Ze heeft nog net genoeg tijd om het vliegtuig te halen. Maar zij vliegt wel ruim business class en krijgt te eten ik krijg alleen iets te drinken. In Parijs zien we elkaar weer en vliegen op dezelfde vlucht naar Amsterdam. Op dit korte vluchtje met KLM krijgen we nog sandwiches. Dan zijn we weer op Nederlandse bodem en zijn onze vrije dagen voorbij. Morgen gaan we weer hart aan het werk. Voor mij niet voor lang!

• 09 Mei 2009 - 09:30

Ferrie Damhuis:

Wat een leuke beschrijving zeg!
    Je krijgt er gewoon zin in om naar toe te gaan.

Groetjes