Kebun Raya Bogor - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Brenda Lier - WaarBenJij.nu Kebun Raya Bogor - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

Kebun Raya Bogor

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

09 November 2010 | Indonesië, Bogor

Mijn laatste dagen zijn aangebroken. Ik ben nu in Bogor dat vroeger Buitenzorg heette. Deze plaats was geliefd bij de Nederlanders vanwege het koelere klimaat. Het wordt ook wel de regenstad genoemd. Nu volgens mij doet het dat overal op Java dus daar ben ik al aan gewend. Ik ben hier gisteren namiddag aangekomen toen niet veel meer gedaan. Vanochtend werd ik weer om 4 uur gewekt door de moskee. Dit keer leek het wel of hij in mijn oor zat. Dat is in ieder geval een ding dat ik thuis niet ga missen.
Vanochtend geprobeerd weer in te slapen en niet voor zevenen naast mijn bed te staan. Nu was 7.15 uur dus niet veel later.
Daarna wat rondgehangen en de Nederlandse taalgids naar Jafet opgestuurd. Ik wilde mijn US$ dollars wisselen maar bij de bank doen ze dat niet. Je moet naar een moneychanger op straat lekker vaag.
1817 werd daar door dr. Caspar Georg Carl Reinwardt een botanische tuin, tevens proefstation, gesticht, 's Lands Plantentuin te Buitenzorg. In vijf jaar tijd wist hij er 900 verschillende planten bijeen te brengen. De paleistuin van de gouverneur-generaal grensde aan 's Lands Plantentuin, zodat het leek of beide gronden in elkaar overliepen. Na de soevereiniteitsoverdracht werd het paleis in wat nu Bogor heette, de residentie van de Indonesische president Soekarno en de Plantentuin werd omgedoopt tot "Kebun Raya Bogor". De Kebun Raya Bogor is de oudste en nog steeds meest vooraanstaande botanische tuin van Indonesië, met een oppervlakte van 87 hectare. Gelegen midden in het centrum van Bogor, is de plantentuin een belangrijke toeristische trekpleister van de stad en zelfs van geheel Java.
Daar heb ik de ochtend in rondgelopen. Helaas waren er iets te veel muggen zodat lekker relaxt op een bankje zitten alleen maar irritatie op leverde. Maar het restaurant heeft een fantastisch uitzicht en geen muggen. Helaas wel een straatkat. In de botanische tuin hebben ze trouwens ook de zeldzame Rafflesia. Dit is de grootste bloem ter wereld die erg schijnt te stinken. Nu stond deze niet in bloei maar was het alleen de 4 maanden oude knop. Dus moet ik volgend jaar november toch weer op zoek in Sumatra.

In de middag voor het eerst een Indonesische supermarkt bekeken. Krijg je toch een beetje een prijs idee aan het einde van je vakantie. De grote mall er naast blijkt op de 3e verdieping een buitenterras te hebben waar ik heerlijk een mangosapje heb genuttigd met een wonderschoon uitzicht op de bergen.
Nu net gegeten voor het eerst van mijn reis niet echt lekker. Veel te veel zout. Onderweg naar het restaurant is mijn zonnebril uit mijn tas gestolen. Nu zat hij niet lekker maar toch balen want een Ray-Ban is niet zo goedkoop. Liep even langs het politiebureau maar daar spreken ze geen woord Engels dus aangifte doen is onmogelijk.
Morgen niet echt plannen. Waarschijnlijk ontmoet ik een ouder echtpaar dat ik in Banjarmasin heb leren kennen. Op deze reis weinig toeristen gezien des te meer locale inwoners.
Als KLM weer vliegt dan ga ik donderdag naar huis en ben ik het weekend dus weer thuis.

  • 09 November 2010 - 21:46

    Anita Sastro:

    Ik blijf genieten van je reisverslagen. Hoop dat je vd weekend thuis bent. Iig geniet ze nog. Liefs

  • 10 November 2010 - 10:27

    Tanja:

    En....heb je Karel nog ontmoet in de tuinen? :+)

    Is een aardige man en spreekt prima NL's.

    Nog even doorbijten en dan ben je weer veilig zurück.

    Groetjes, Tanja

  • 10 November 2010 - 10:41

    Brenda:

    Karel niet gezien. Was misschien een dagje afwezig!

  • 12 November 2010 - 18:51

    Sandra:

    Hoi Bren, klinkt weer om jaloers op te worden allemaal. Volgens mij heb je een leuke vakantie gehad.Je hebt in ieder geval weer heel wat beleefd! Wanneer begin je te werken?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Brenda

Actief sinds 11 Okt. 2006
Verslag gelezen: 926
Totaal aantal bezoekers 224405

Voorgaande reizen:

01 Januari 1997 - 30 November -0001

De wereld ontdekken

Landen bezocht: