Catcity - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Brenda Lier - WaarBenJij.nu Catcity - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

Catcity

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

17 Mei 2011 | Maleisië, Kuching

Ik ben een van de gelukkig die met Singapore Airlines en Tourism Malaysia mee op reis mag naar Sarawak. Sarawak is een staat op het eiland Borneo. Het hoort samen met Sabah, tot Oost-Maleisië. We zullen hier in het totaal 5 nachten gaan doorbrengen.

Op maandagochtend ontmoet ik de overige deelnemers van mijn groep. Nee, niet alleen maar vrouwen dit keer zijn er ook mannen bij. Samen met de 18 andere deelnemers uit de reiswereld en een journalist van de Reisrevue vliegen we via Singapore naar Kuching. Op de heenvlucht vermaak ik me vooral met het kijken van films; Ik heb o.a. No strings attached, King’s Speech en Up in the air gekeken. Alle wel aardige films maar niet erg spectaculair. Het kan ook komen doordat de stemmen vrij slecht te verstaan waren en ik nog geen Chinees beheers en daarom de ondertiteling niet begreep.

In Kuching aangekomen krijgen we een ontvangst van een aantal dames en heren in traditionele kledij en worden we op de film gezet. Hier ontmoeten we ook de 20 reisagenten uit België en Luxemburg. Na aankomst in de stad volgt er een speech van de voorzitter van Tourism Malaysia waarom we hier onze klanten naar toe moeten sturen. Iedereen is echter zo moe dat er weinig tot ons is doorgedrongen. Ik hoor hem wel een aantal onjuistheden zegen zoals dat je hier niet kan duiken en dat dit de enige plek is waar de Rafflesia bloem voorkomt. Je kunt namelijk wel op Borneo duiken en de bloem komt ook voor op Sumatra.
Daarna volgen twee hotel bezoeken en een lunch. Daarna is het eindelijk tijd om ons op te frissen. De rest van de middag zijn we vrij. Ik besluit niet te gaan liggen want dat verergerd de Jetlag alleen maar.

Na een douche genomen te hebben ga ik opstap. Eerst even langs de hotels die ik aan onze klanten bij OutSight Travel verkoop en daarna de omgeving verkennen. Kuching betekent ‘kat’. Je ziet dus allemaal beelden van katten in de stad. Verder bezoek ik een aantal Chinese tempels. Waarvan ik de Tua Pek Kong Temple de indrukwekkendste vind. Hier is het enorm druk met mensen die offers brengen, incense aanstekken of briefjes verbranden. Daarna loop ik de promenade langs de rivier op. Wat is het hier heerlijk rustgevend. Ik blijf heerlijk genieten op een bankje van deze omgeving genieten. ’s Avonds in het donker moet je hier prima romantisch kunnen slenteren en ik vermoed dan ook dat de locale jeugd hier dan ook rondhangt. Verder is bijna alles gesloten, er zijn wel wat souvenirwinkels en kioskjes open. Wat ik raar vind voor een maandag. Later blijkt dat het vandaag een nationale feestdag is dat verklaard een hoop. Voor het avondeten bezoeken we nog een hotel en krijgen per bus een sightseeing van de stad. Helaas is het gaan regen waardoor het moeilijk is om alles duidelijk waar te nemen. Maar de stad geeft een relaxte indruk.

De locatie voor ons avondeten is verrassend we gaan de lift van een parkeergarage in. Je zult wel denken wat moet je daar dan bekijken, maar wat blijkt de bovenste verdieping is een enorme foodcourt. De Top Spot Food Court (Jalan Bukit Mata) is enorm bekend bij de lokale bevolking en staat bekend om zijn vis. Ik kijk me ogen uit. Rekken vol vis en groenten die daar bij hoort maar ook aquariums waar je de vis kan aanwijzen die je wilt gaan verorberen. Mocht je ooit in Kuching komen en van vis houden dan moet je hier zeker een avondje gaan eten.

Op de terugweg naar het hotel zien we nog net de staart van een optocht. Uitgelaten bewoners met vlaggen lopen voor en achter een praalwagen met daarom Boeddha. Het is vandaag Vesakha, ook wel genoemd Buddha's Birthday of Buddha Day.
We sluiten de avond af met het animatieteam van het hotel, een lieftalig Filippijnse trio die onze oren van het hoofd zingen.

  • 02 Juni 2011 - 10:13

    Hans Van Wijk:

    Hoi Bren,
    weet niet wanneer jij terug bent, maar ik zit van 12 tm 25 op Terschelling en van 19 juli tm 15 aug in midden azie.
    Dus....koffie???

    groet Hans
    h.wijk13@upcmail.nl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Brenda

Actief sinds 11 Okt. 2006
Verslag gelezen: 716
Totaal aantal bezoekers 223800

Voorgaande reizen:

01 Januari 1997 - 30 November -0001

De wereld ontdekken

Landen bezocht: