Bliksembezoek Cork - Reisverslag uit Cork, Ierland van Brenda Lier - WaarBenJij.nu Bliksembezoek Cork - Reisverslag uit Cork, Ierland van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

Bliksembezoek Cork

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

13 Maart 2011 | Ierland, Cork

Dit weekend hebben Nanda en ik een bliksembezoek aan Cork gebracht. Cork ligt aan de zuidkust van Ierland. In het vliegtuig rakken we aan de praat met een Ier die ons meteen allerlei uitgaanstips meegeeft. Aangekomen op het vliegveld nemen we een taxi naar ons hotel na ingecheckt te hebben zijn we meteen het nachtleven gaan verkennen. Eigenlijk is het nogal rustig voor de vrijdagavond. Dit schijnt een gevolg te zijn van de economische crisis. We komen vooral andere toeristen tegen.

Het zou het weekend prachtig weer worden in Nederland maar als we ’s morgens wakker wordt zien we in Cork de sneeuw uit de lucht vallen. We besluiten Blarney Castle en het kussen van de steen vandaag maar even over te slaan en in de stad te blijven. Omdat we wel erg nat in de regen buiten worden duiken we als eerste de Lewis Glucksman Gallery in. In de galerie is op dit moment een fototentoonstelling van Nederlandse scholen. Grappig reis je daarvoor naar een andere land! Rennend door de regen komen we vervolgens aan bij het ernaast gelegen University College Cork. Hier snieken we even de historische maxima aula in en bekijken we de Ogam Stones. We lopen gewoon door de gangen zonder dat iemand er wat van zegt of raar op kijkt. Wat wel opvalt dat bij elke deur een desinfecteer apparaat hangt om je handen weer schoon te maken nadat je de handgreep hebt aangeraakt. Een voorzorgsmaatregel tegen de Mexicaanse griep.

Gelukkig is het daarna bijna droog. Je kunt niet in Cork zijn geweest zonder de St. Fin Barre’s Cathedral bezocht te hebben. Een van de twee kathedralen in de stad. St. fin Barre stichtte in 606 na Christus op dit terrein een klooster. Sinds dien zijn er 11 kerk op deze plek in het centrum van Cork gebouwd. Vanaf de 12e eeuw werden dit kathedralen. De huidige kathedraal is de derde in rij. Wij leggen als voorbereiding voor de zondag de pelgrimsweg in de kerk af. Braaf zeggen we de 6 gebeden op de aangegeven plekken op. Daarbij natuurlijk wel oplettend op de prachtige mozaïek vloeren en de rozenramen ook het orgel is zeker de moeite waard om even van dichtbij te bekijken.

Inmiddels hebben we aardig wat trek gekregen we besluiten dus naar de English Market te gaan. De English Market is een bruisende overdekte markt in het centrum van Cork. Je kunt er veel streekproducten kopen zoals vlees, vis, fruit, groenten, brood en kaas. Het is echt een lust voor het oog. Op de 1e verdieping bevindt zich het Farmgate Café. De keuken draait exclusief op de ingrediënten van de markt en je hebt vanaf hier een mooi uitzicht op de gezellige drukte beneden. Helaas vinden wij het hier iets te koud dus duiken we even verderop het Café Eco in waar we heerlijk genieten van een warme chocomelk met een scone.

Vervolgens even een blik in wat winkeltjes geworden waarvan we nog meer trek kregen. Omdat het gratis is nemen we nog wel even snel een kijkje in de Crawford Art Gallery. Hier staan enorme nep Griekse replica beelden en er is een fototentoonstelling. Daarna is het tijd voor de volgende scone. Dit keer duiken we het Pavillion in. Hier kun je heerlijk hangen op aftandse banken en onder genot van een drankje en een hapje een spelletje spellen. We rusten hier dan ook lekker uit totdat de Rugby wedstrijd gaat beginnen. Do as the locals do is altijd mijn motto dus gaan we naar Rob Roy. Een pub die ons in het vliegtuig geadviseerd is. Het is hier echt mega druk en waar je ook kijkt hangt een enorme beeldbuis. Dus zelfs als je een drankje gaat halen kun je geen worp missen van het spel. Wij begrijpen niks van de regels maar aan het gevloek te horen gaat het vast niet erg goed met het Ierse team. Het einde van de blamage blijven we vandaag maar niet afwachten het is namelijk erg dringen en warm binnen dus dan maar weer eten wat moeten we anders doen. Dit keer volgen we de tip van de Lonely planet en belanden we in het trendy maar betaalbare restaurant Market Lane. Heerlijk gegeten! De rest van de avond brengen we door in de Hi-B. De enigste kroeg die ik ken waar mobieltjes verboden zijn. Dit is echt een stamkroeg voor oud en jong. Bijzonder types zien we deze avond de revue passeren. In Dublin vorig jaar hadden we meteen aanspraak maar hier helaas niet iedereen is nogal op zichzelf. Dit geeft ons wel de mogelijkheid om weer eens lekker bij te kletsen.

De volgende dag schijnt heerlijk het zonnetje. We gaan dus eerst lekker hiervan genieten op een bankje in het Fitzgerald Park. Vervolgens bezoeken we onze laatste attractie voor deze reis de Cork City Goal. Van buiten ziet het eruit als een klein kasteel, maar niets is minder waar; de Cork City Goal is namelijk een voormalige gevangenis. Deze voormalige vertelt veel over het gevangenisleven in vroeger tijden. Veel gevangenen die hier vroeger zaten, werden op transport gezet naar Australië en Amerika. Dit historische gebouw is nog in dezelfde staat als vroeger met een ouderwetse walkman met tape kun je jezelf een leuke rondleiding geven. Daarna zijn we tegen de kachel aangekropen voor een licht en geluid show die wat mij betreft wel iets korter had gemogen. Helaas zit onze tijd erop en moesten we vervolgens weer op naar huis. Maar eigenlijk vonden wij dat 1,5 dag Cork lang zat is als je niet de prachtige omgeving buiten de stad in trekt. Van het lijstje van de top 10 attracties hebben we er 7 kunnen afstrepen zonder ons te hoeven haasten. De volgende keer gaan we voor een stadsbezoek weer naar Dublin maar komen hier zeker nog eens terug om de pittoreske dorpjes buiten Cork te bezoeken en om de Blarney Stone te kussen.