Damascus - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Brenda Lier - WaarBenJij.nu Damascus - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

Damascus

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

10 Mei 2009 | Syrië, Damascus

Op het treinstation van Lelystad al de eerste medereiziger ontmoet Hans van Wijk. Hij woont ook in Lelystad.
Samen naar Schiphol en ingecheckt. Je krijgt wel een stoelnummer maar mag gewoon gaan zitten waar je wil. Het blijkt dat we nog een tussenlanding op Aleppo hebben.
Na aankomst ingecheckt en meteen achter de tourleader aan de stad in. Er hangt een goede vipe. De souk is verlichting en bussing. Ik vind het wel wat hebben. We krijgen zo een indruk van de omgeving. We gaan met ze alle eten in een oud woning van Damascus met een prachtige binnenplaats nadeel er hangen overal flatscreens met daarop voetbal te zien. Het eten is hier wel lopende band werk. Mijn kamergenote is een stuk ouder en het tegenovergestelde van mij dol op winkelen, make-up, kleding alles ziet er toppie uit.

De volgende dag verwacht we dat we alles gaan samendoen omdat ik niet naar het museum ga. Is zij dus ook niet geweest. We zijn begonnen met het treinstation hier liep ooit de spoorlijn naar Mekka. Nu willen ze die opnieuw opbouwen maar het is al jaren een enorm bouwput.
We gaan naar de Umajaden moskee. Als vrouw moet je een chador dragen om naar binnen te mogen. Ik ben dus nog geen 24 uur in Syrië en draag al een chador. De moskee is prachtig hier ligt het hoofd van Ali de zoon van Hussain de oprichter van 1 van de afsplitsingen van het moslim geloof. We zijn een hele bezienswaardigheid mensen willen steeds met ons op de foto. Het blijken allemaal Iraniërs te wezen die hier te pelgrimage komen. Na Mekka en Medina is dit de belangrijkste plek voor moslims. Ook voor christenen is dit een belangrijke plek want hier ligt het hoofd van Johannes de Doper die ook onder een andere naam in de koran voorkomt. We hebben dus de kist met het hoofd erin bekeken. Er zijn alleen nog zeker 5 andere plekken die claimen ook het hoofd te hebben. Dus wie spreekt de waarheid!
Na de moskee de souq bekeken. Genoeg winkels en de lingerie is super pikant dus wie weet wat ze onder die zwarte jassen dragen.
Volgens onze tourleader staat in de koran dat vrouwen hun juwelen moeten bedekken. En dat zijn hun borsten, nek en kin. Mmm apart.
We nemen een fruitsapje en worden enorm afgezet niks aan te doen.
We lopen nog wat rond en komen steeds weer bij de moskee uit we wilde eigenlijk naar de christelijke wijk. Moe maar voldaan aan het einde van de dag weer in het hotel.

De dag erna doen we een excursie naar Bosra. Een oude ruïne stad hier leer ik dat Christus helemaal niet geboren is op 25 december maar de god Mitra. Ze weten helemaal niet wanneer hij geboren is. Mmm dus ik vier al jaren de geboorte van Mitra zonder het te weten.
Bosra is vooral beroemd om zijn de theater de best bewaarde in Syrië en apart omdat er een burcht met slotgracht later omheen is gebouwd.