Beatstad 2008 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Brenda Lier - WaarBenJij.nu Beatstad 2008 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

Beatstad 2008

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

31 Augustus 2008 | Nederland, Amsterdam

Voor het vierde achtereenvolgende jaar was het Malieveld het decor voor het Beatstad festival. Tijdens deze vierde editie en mijn tweede was All Missing Pieces de enige Haagse trots op het podium. Deze hebben wij helaas gemist. Volgens velen recensies was het hoogtepunt van de avond toch wel De Dijk. Deze band speelde weer als vanouds goed.

’s middags is het Haagse Malieveld al goed gevuld. De meeste aanwezigen hebben zich tegoed gedaan aan bier, zonnebrand en een handdoekje om op te zitten of te liggen. Beatstad 2008 gaat van start met de presentator Dennis Weening.

Leaf
De groepsnaam Leaf zegt het al. Dit is een lief bandje, misschien wel te lief. Zomerse kauwgomballenpop die vandaag prima aansluit bij het prachtige zomerweer. Muzikaal heeft het allemaal niet zo veel om het lijf. Al snel wordt duidelijk dat dit een bandje is dat draait rondom de zomerhit van 2008 ‘Wonderwoman’. Niet voor niets schalt het hele Malieveld mee met “oh oh oh oh oh oh oh oh oh, Why’s my life so boring?”. Verder is het materiaal als een zomerbriesje. Het is voorbij voordat je het weet. De muzikanten doen enorm hun best en proberen de show te stelen. Op wat publieksparticipatie na dooft dit optreden net zo snel als het is gekomen. Slechts tijdens de voorstelronde van de band gebeurt er iets met passie. Dan laten de muzikanten in solo’s zien waartoe men in staat is. Ik zelf vond alle nummers op elkaar lijken en was blij dat ze verdwenen voor het betere werk.

De Dijk
Twee dagen geleden presenteerde De Dijk het nieuwe album ‘Brussel’ in de Melkweg. In de pers wordt dit optreden omschreven als fenomenaal. Vanavond doet De Dijk het niet minder. Huub van der Lubbe en co doen wat er van ze verwacht wordt, een puik festivaloptreden neerzetten. Logisch dat dit lukt, want de band draait al meer dan een kwart eeuw mee en heeft met een doorleefde sound vele fans gemaakt. Het lijkt erop of het Malieveld alleen maar uit De Dijk-fans bestaat. Van opener ‘We beginnen pas’ tot toegift ‘Als ze er niet is’ wordt er uit volle borst meegezongen. Uiteraard wordt ook het nieuwe materiaal niet geschuwd, zoals de single ‘Het moet en het zal’ welke is opgenomen met Solomon Burke. Maar de echte krakers doen het natuurlijk het beste. Ik heb heerlijk uit volle borst meegezongen met de bij mij bekende nummers.

Within Temptation
Na het sublieme optreden van De Dijk komen ook nog de bands Within Temptation en Live. Het optreden van De Dijk valt haast niet meer te overtreffen en dat lukt de inmiddels standaardformule van de gothicband ook niet. Het al jaren gelijke tafereel vindt ook vanavond plaats op Beatstad. Er is al lang niets nieuws onder de zon. Maar ook al staat Within Temptation enigszins stil in haar ontwikkeling, ze zijn nog altijd razend populair. Populairder en grootser dan de betere bands in het genre. Toegegeven, het is allemaal erg professioneel en het ziet er tot in de puntjes verzorgd uit. En de mooie shots op de grote videowalls en flink wat vuurwerk maken het toch wel tot een boeiend tafereel maar na 30 minuten heb ik het echt wel gezien en gehoord.

Live
Beatstad flikt het, na vorig jaar met zangeres Pink, ook dit jaar weer om een grote naam te boeken die je de afgelopen tijd niet overal hebt kunnen zien. De heren van Live mogen een uurtje opdraven uit de USA om hun ding te doen. Ed Kowalczyk is een uitstekende zanger en de band Live is al jaren een prima live act. En als je dan een set speelt dat grotendeels bestaat uit hits, dan pak je de bezoekers in. ‘Dolphin’s cry’, ‘They stood up for love’, ‘Selling the drama’, ‘I alone’, ‘Heaven’, ‘Lakini’s juice’ en natuurlijk ‘Lightning crashes’. Ze weten meer dan tweederde van de aanwezige los te krijgen. Het mooie aan een band als LIVE is dat je niet weet wat je te wachten staat. Ze kunnen opkomen en hun nummers erdoor rammelen, maar ze kunnen ook zelf los gaan ... en op beatstad was dat het geval. Op de grote video-walls was duidelijk te zien dat de heren het naar hun zin hadden. Markant genoeg is er geen toegift, en is een uurtje Live toch wel heel erg kort. Maar voor mij persoonlijk was dit het toppunt van de avond. Ik had gehoopt op Shit Town maar volgens Arthur was dit geen hit in Nederland. Tijd voor een nieuw overtreffend album lijkt mij.

Beatstad 2008 ... 38.000 man op het Malieveld ... meer dan voldoende eet- en dranktentjes ... goede sfeer ... een festival van 8 tot 88 ... een meer dan acceptabele prijs (20,= euro) ... een goede line-up ... ik zeg: op naar Beatstad 2009 ... op naar het Malieveld en op naar Den Haag. (www.beatstad.nl)

Wil je nog een terugblik op 2008 kijk dan zondagavond 12 oktober om 23.45 uur naar RTL5