3 op reis achterna in Leuven - Reisverslag uit Leuven, België van Brenda Lier - WaarBenJij.nu 3 op reis achterna in Leuven - Reisverslag uit Leuven, België van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

3 op reis achterna in Leuven

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

29 April 2010 | België, Leuven

Een tijdje geleden heb ik bij 3 op reis de stad Leuven gezien. Deze studentenstad zag er zo gezellig uit dat ik dacht hier moet ik ook eens naar toe. Wat dan mooier om een lang weekend rond Koninginnedag hier voor te gebruiken.

Na wat researchwerk kwamen we er achter dat overnachten en parkeren in Leuven vrij kostbaar is. We hadden wel een leuke B & B gevonden aan de rand van de stad maar die waren die dagen dat wij wilde komen zelf met vakantie en dus gesloten. Eind april is het nog te koud om te kamperen maar bij toeval liep ik tegen de camping de Klokkeberg in Wechter aan die ook stacaravans verhuurde met kachel. Met een bus die stopt voor de camping leek ons dit een prima optie.

Het heeft ons wat moeite gekost om de camping te vinden. In het begin ging het goed konden we de route van de site prima volgen maar doordat er een omleiding van de wekelijkse markt was in een naburige dorpje ging het fout. We hadden het gevoel dat we in rondjes reden. Wij raden dan ook zeker een tom tom aan als je naar België gaat.
De camping ligt lekker rustig. We genieten van het voorjaarszonnetje. Heerlijk er zo even tussen uit. Op loopafstand van de camping is niks te beleven. Grappig is wel een machine voor de deur bij een van de woonhuizen waar brood in zit. Dit zal wel de lokale bakker zijn.
We komen er al snel achter dat de bus een belbus is die je minimaal een dag van te voren moet reserveren en om ze laatst om 18 uur terug is. Nu dat wordt dus niks om mee naar Leuven te gaan. Dan toch maar met de auto. Je zou dan ergens aan de rand van de stad moeten kunnen parkeren en met de bus het centrum in. Ook dit is niet zonder tom tom te vinden dus geven we het maar op we parkeren de auto lekker in het centrum in een parkeergarage.

Vanwege de eeuwenlange aanwezigheid van zowel de brouwerij Artois als het studentenleven wordt Leuven ook wel de bierhoofdstad van Vlaanderen/België genoemd. Op de vakantiebeurs heb ik dit jaar al wat folders bij het verkeersbureau van België meegenomen die komen nu zeer van pas. Ons oog valt als eerste op het stadhuis. Dit is een van de bekendste gotische stadhuizen ter wereld en staat op de Grote Markt van Leuven. Het stadhuis telt drie verdiepingen. Tussen de vensters zijn telkens twee nissen, die lichtjes uitspringen. Drie van de vier hoektorens hebben ook nissen. De nissen werden pas na 1850 gevuld met beelden. Totaal zijn het er 236. Enkele bekende aan de gevel op de Naamsestraat zijn Leopold II – Koning van België (3de rij 1ste beeld achterkant toren), Napoléon Bonaparte (3de rij 2de beeld achterkant) en op de Grote markt kant Dirks Bouts – kunstschilder (1ste rij – onderaan 4de beeld van links). Van de laatste persoon hangt zijn bekende werk, een drieluik van het Laatste Avondmaal in de tegenoverliggende St. Pieterskerk. Wij nemen dus even tijd om hier een kijkje te gaan nemen. De kerk heeft een prachtig interieur. Maar dan is het toch echt tijd voor een pauze. Heerlijke Brusselse wafels mmm ga al weer watertanden als ik er aan terugdenk.
Bij de folders zat ook een stadswandeling. Altijd erg handig om langs alle highlights te komen en niet zelf te hoeven zoeken. Ik hou altijd wel van legendes of voorspelling dus gaan wij opzoek naar het Atrechtcollege en zijn mooie Sophora Japonica (honingboom). We lopen er denk ik wel 3x voorbij voordat we de juiste boom hebben gevonden. Tja ik wist dan ook niet wat ik me bij een honingboom moest voorstellen. Deze boom heet ook wel ‘de boom van het groot verdriet’. Hij stamt uit de 18de eeuw en onder deze boom moesten de meisjes afscheid nemen van hun liefde wanneer ze om 19.00 uur op hun kamers moesten zijn. Wat romatisch! Aan de achterkant van het college ligt het Sint-Donatuspark met restante van de eerste ringmuur. Op het gras zit allemaal groepjes jongelui van de zon te genieten. Wat een heerlijke gezellig sfeer.
We lopen verder naar het Groot Begijnhof. Dit is een gaaf bewaarde, en volledig gerestaureerde historische wijk van een tiental straten in het zuiden van de binnenstad, gelegen aan de Schapenstraat, niet ver van de Naamsepoort. Het is een van de grootste nog bestaande begijnhoven in Vlaanderen, met een bebouwde oppervlakte van ongeveer 3 ha. De rivier de Dijle stroomt dwars door het hof. Unesco heeft dit gedeelte van de stad in 2000 op de lijst van historisch werelderfgoed geplaatst. Dat mogen wij dus niet missen. Een typisch element van het Begijnhof van Leuven zijn de talrijke dakkapellen, vaak uitgewerkt met trapgevels, en de rondboogvensters daarin. Her en der komen beeldhouwwerken voor met religieus thema (vaak verwijzend naar de patroonheilige van het huis). Wij slenteren even door de straatjes wat is het hier heerlijk rustig. Tijd om van het zonnetje te genieten om een bankje in een parkje. Heerlijk relaxt. Van al dat wandelen en de zon hebben we inmiddels behoorlijk wat dorst gekregen dus gaan we langzaam aan weer richting het centrum.
Zoals ik al eerder zijn hou ik wel van wat bijgeloof. In Leuven staan vele beelden maar ik zoek vandaag de Dijle-eend op. Deze eend zou een geluksbrenger zijn. Je moet drie keer over zijn rug wrijven en met de pink de staart vast houden. Daarna dien je rond de fontein te stappen tot aan de zwarte knop in de grond en deze in te drukken. Vervolgens drink je uit de fontein en doe je een – onuitgesproken – wens. De mijne is nog niet uitgekomen maar je weet het maar nooit het kan altijd nog.
Onze laatste stop voor dat we wat gaan drinken is de Sint-Antoniuskerk. Deze kerk is een waar bedevaartsoord duizenden bedevaarders uit het hele land komen hier in maart Sint-Jozef eren. Wij komen niet voor Sint-Jozef maar voor Pater Damiaan. Eerlijk gezegd had ik nog nooit eerder van deze man gehoord. Maar hij schijnt heel speciaal te zijn geweest. In 1995 werd hij zalig verklaard en in december 2005 uitgeroepen tot ‘Grootste Belg aller tijden’. Op 11 oktober 2009 werd hij in Rome heilig verklaard. En deze man ligt sinds 1936 begraven in deze kerk.
Waar kun je nu beter iets drinken dan op de langste toog ter wereld. Op de Oude Markt vindt je tientallen cafés en terrasjes die tegen elkaar aanleunen en als het ware één lange toog vormen. Je kunt goed zien dat dit een studentenstad is want alle terrassen zitten vol met jongen mensen het kost dus nog even moeite om een plekje te vinden. Het programma van 3 op reis heeft niks teveel gezegd ik vind dit een geweldige stad al moet ik zeggen het prachtige weer doet ook veel voor de sfeer. Ik kom hier vast nog wel een keer terug om de andere bezienswaardigheden te bekijken.
Ben jij ook geïnteresseerd geworden in Leuven bekijk dan het filmpje met Sebastiaan Labrie van het eerste seizoen afl. 19 op http://3opreis.bnn.nl/video/306a54a831f9c7c6da1f0c914217d4d8 of ga naar de website van Leuven: www.leuven.be en begin zelf met het maken van je reisplannen.