Petra - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Brenda Lier - WaarBenJij.nu Petra - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

Petra

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

25 Mei 2009 | Jordanië, Amman

Eindelijk is het dan zover we zijn in Petra. Onze lokale gids is teruggegaan naar Amman maar in Jordanië moet je als groep een gids bij je hebben. We krijgen er een toegewezen en dat kost ons 98 euro 50 voor de gids en 48 aan belasting. Onze vorige gids zei niet voor niks dat dit land alleen geen belasting rekent voor de lucht die je inademt maar verder is het tax over tax. We moeten dus het beginnen doen met de gids een boel bla bla. Eigenlijk wel heel interessant maar ik vind het gewoon te lang duren voordat we bij de Treasury zijn (2km verder). Het bekendste monument in Petra dat iedereen kent van de foto's.
Maar eindelijk zien we het fantastisch onbeschrijfelijk. gelukkig zijn er vandaag niet te veel toeristen. We lopen nog met de gids verder langs de ontelbare grafkamers en de voormalige Romeinse winkelstraat en theater je kijkt je ogen uit. Bij de restaurants worden we eindelijk losgelaten en mogen we zelf onze weg naar het klooster zoeken. De meeste van onze groep nemen een ezel naar boven want het zijn meer dan 800 treden. Ruud, Monique en ik besluiten te gaan lopen bij tree 50 denk ik al waar ben ik aan begonnen. Ik hijg als een paard en zweet me kapot. We moeten vaak op zij springen voor de ezel die denken dat het pad alleen van hun is. Na zo'n 35 minuten ofzo zijn we eindelijk boven en besluiten eerst 5 minuten door te klimmen naar het uitzichtpunt anders hebben we geen zin meer. Geweldig wat een indrukken. Terug naar beneden waar ik zwaar afgezet wordt voor een koud drankje maar ik heb er echt behoefte aan. Terwijl we ons drankje opdrinken is er een waaghals op het prachtige klooster geklommen hoe is me een raadsel. Het klooster is in de rotsen uitgehakt en wel 55 m hoog. Hij springt van de ene naar de andere pilaar en gaat dan op het hoogste puntje op een bol liggen met zijn voeten en handen in de lucht. Echt niet verantwoordelijk gelukkig is hij niet gevallen. We dalen de 800 treden weer af dan ging een stuk gemakkelijker en sneller dan naar boven. Hiervandaan is het zeker 1,5 uur teruglopen naar de uitgang als je niet stopt. We lopen op ons gemak terug en bezoeken nog de bekendste Royal tomb. Waar een bedoeïen een winkeltje heb. Ik vraag of ik een foto mag maken. Yea, I want to be famous put me on the internet or in tour brochure. I am Mohamed from the Mountain Petra. Je zou zijn stem moeten horen. Je krijgt er de rillingen van. De siq (kloof) is zo'n 1,2 km lang. Alles heeft andere kleuren dan van ochtend.
Bij de uitgang meteen wat eten en dan kapot het bed ingerold.

De 2e dag vertrekken we wat later we willen de siq overslaan en via de Tunnel en Wadi Petra in. Zoals aangeraden door de reisbegeleider en gids. Maar het mag niet van de toeristenpolitie. Baal baal. maar we kunnen hem wel in tegenovergestelde richting doen. Voordeel we zijn nu rond 9.45 uur bij de Treasury en dan heeft deze de mooiste kleur.
Hij ligt nu volop geheel in de zon. Het is vandaag een stuk drukker dan gisteren. We klimmen nu naar de overplaats dat zijn maar 450 treden dus wat minder zwaar als gisteren maar de spieren hebben gisteren al veel werk verzet. Ik koop bij 1 winkeltje nog een traditionele hoofddoek want ik heb gisteren mijn nek behoorlijk verbrand.
Eindelijk boven aardig uitzicht verder weinig te zien we gaan via de achterkant terug zo'n wandeling van 1,5 uur. Onderweg prachtige bouwwerken te zien je blijft je verwonderen over de enorme prestaties die ze geleverd hebben. Tijd voor een volgende drankpauze en door naar de mozaïeken en verder proberen de wadi en tunnel via de andere kant te bereiken. Ook een wandeling van ruim 1,5 uur onze reisbegeleider had al gezegd dat het niet voor iedereen geschikt was. We vinden na een half uur uit waarom als de kloof nauwer wordt. We moeten de eerste modderpoel over Ruud gooit er nog een kei in om op te kunnen stappen waardoor ik en hij van top tot teen onder de modder/klei zitten. Bedankt.
Als we daar over zijn blijkt er een zeker 2 m grote waterpoel te zijn. We moeten over de rotsen er omheen klimmen de eerste opstap is zeker 1,5 m hoog en de afdaling schuin en glad. Ik denk bekijk het maar. vanuit het niets verschijnt een lokale bedoeïen. Hij helpt iedereen erover met veel geduld en dan moet ik natuurlijk ook anders moeten ze allemaal weer terug. Ik krijg de eerste stap echt niet voor elkaar ik mag zijn been als opstap gebruiken en aan de andere kant laten ze me langzaam zakken. er volgt nog meer modder, water en klauterpartijen maar deze zijn wel minder moeilijk met zijn hulp komen we alle 9 veilig aan de andere kant. Jammer dat de politie ons niet uit de tunnel hebben zien komen. We did it!. Het was onvergetelijk. Heerlijk rustig zonder andere toeristen en veel beter dan de wandeling in Dana Nature Reserve.
We wilden eigenlijk 's middags uitrusten maar het is alweer 17 uur als we bij de uitgang zijn.

Gauw terug naar het hotel en eten want we gaan naar Petra by night. We moeten verzamelen bij het Visitor Centre. We worden als kleuters toegesproken we moeten allemaal achter elkaar lopen 1 bij 1 alleen getrouwde stellen mogen hand in hand lopen zodat iedereen optimaal kan genieten. en absoluut niks zeggen. Tot aan de treasury is alles verlicht met zakken met zand en daarin een kaarsje. Het lijkt wel een marathon het moet romantisch zijn maar ik moet bijna rennen om hem bij te houden. We zeggen daarvan iets tegen elkaar komt de opperman eraan. Go back you get your ticket! I have to punish the people who are not silent. Hij is niet goed bij ze hoofd we houden verder ons mond en rennen verder. Bij de treasury willen we een foto maken maar daar is het meteen Move Move. Lekkere DDR gehalte. Maar het is fantastisch het hele veld voor de treasury is gevuld met kaarsjes en als iedereen stil is klinkt uit het gebouw een fluit. met boven je de sterren. Een onvergetelijk ervaring we zijn het DDR gehalte meteen vergeten. Gelukkig mogen we wel in eigen tempo terugwandelen. Moe maar voldaan naar bed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Brenda

Actief sinds 11 Okt. 2006
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 223782

Voorgaande reizen:

01 Januari 1997 - 30 November -0001

De wereld ontdekken

Landen bezocht: