Concert Anouk - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Brenda Lier - WaarBenJij.nu Concert Anouk - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

Concert Anouk

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

04 December 2008 | Nederland, Amsterdam

1997 hét doorbraakjaar van de Haagse zangeres Anouk Teeuwe met het succes van hits als ‘Nobody’s Wife’, ‘Sacrifice’, ‘R U Kiddin’ Me’, ‘Girl’ en nog een dozijn anderen. Het succes van de blondine is al elf jaar onafgebroken en is mogelijk alleen maar toegenomen. Na het megaconcert in het GelreDome was Anouk toe aan een kleinere, meer intieme show. Daarvoor kwam ze terecht in de HMH. En was ik zo gelukkig om in de voorverkoop 2 kaartjes te bemachtigen.

Als er één Nederlandse band was die in 2008 goede zaken heeft gedaan in het club- en festivalcircuit, dan is het wel Voicst. Het was lastig om deze band te ontwijken, zelfs al deed je nog zó je best. En al is het je wél gelukt, dan kreeg je vanavond Voicst alsnog voor je kiezen als voorprogramma van Anouk. Puntige popliedjes kenmerken deze band en de aanvulling van de blazers laten het geluid lekker vet en vol klinken. Bij mij werken ze vooral op de lach spieren. Een zanger die haast over zijn microfoon struikelt en een toetsenist die zijn hoofd bijna in het toetsenbord stopt.

Dan is het eindelijk tijd voor de hoofdact Anouk. Zij heeft deze donderdagavond in de Heineken Music Hall een turbulent jaar gevierd met een lach en een fluim. Na het derde nummer van het concert, het springerige 'R U kiddin' me', spuugde ze theatraal op het podium en sprak ze ons toe. "Ik kan wel zeggen dat dit een ontzettend kutjaar is geweest", zei ze grinnikend. " Dan is het wel lekker om hier te staan.". Praten deed ze verder weinig. In een razend tempo en met nauwelijks een adempauze werkte ze in ruim twee uur een indrukwekkende aantal liedjes af..

Anouk had gekozen voor een comfortabele outfit. Ze denderde over het podium in een donker broekpak en felgekleurde gympen. "Hoe is mijn kont in dit pak?", vroeg ze, terwijl ze haar welgevormde bilpartij toekeerde naar ons. Zonder een duidelijk antwoord af te wachten, zette ze in met het nummer 'Might as well', afkomstig van haar nieuwe album.
Klassiekers als 'It's so hard', 'The dark' en 'Don't' wisselde ze af met nummers van haar nieuwe plaat 'Who's your momma'. Vooral bij de singles 'Modern world' en 'Good god' werd luid meegezongen en wild gedanst.
Naast stoere liedjes als ‘It’s So Hard’, ‘The Dark’ en ‘Jerusalem’, kunnen de ballads natuurlijk ook niet ontbreken. Sommige hits zijn onvermijdelijk, zoals ‘Girl’, ‘R U Kiddin’ Me’, ‘One Word’. Het laatste half uur van de show in de Amsterdamse popzaal vulde Anouk met louter meezingers. Anouk sloot af met twee van haar grootste succesnummers: 'Nobody's wife' en 'Girl'. Een concert om weer heerlijk van na te genieten.