Kandy – Nuwara Eliya - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Brenda Lier - WaarBenJij.nu Kandy – Nuwara Eliya - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

Kandy – Nuwara Eliya

Blijf op de hoogte en volg Brenda

24 September 2013 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

‘s Morgens gaan we nog even langs de ATM om nog wat extra ruppees te halen. Daarna mogen we nog 1x van bovenaf over het meer van Kandy kijken voor we de tocht voortzetten. Het is maar 76 kilometer naar Nuwara Eliya maar wel 2,5 uur rijden. De gemiddelde snelheid ligt in Sri Lanka op 40 km per uur. Wij zijn blij dat we een goede chauffeur hebben want aan regels hebben ze lak. Ik zou hier dan ook niet zelf willen rijden. Ons gids noemt het ook wel “optional driving”. Onderweg rijden we langs veel theeplantages. Sri Lanka heeft volgens eigen zeggen de beste thee van de wereld alleen Kenia kan aan hun tippen. Jammer dat ze de thee in de hotels vaak een koffiekleur geven. Ik hou gewoon van licht gekleurd water. Net voor de lunch bekijken we een theefabriek waar we een goede indruk krijgen van het hele proces van de theeplant tot een kopje ‘drinkbare’ thee. We verbazen ons dat de medewerkers geen gehoorbescherming hebben. Ik denk dat ze aan het eind van de dag slechts een tuut in horen.

We lunchen in een nieuw hotel dichtbij de Ramboda falls. In de namiddag hebben we de tijd om Nuwara Eliya te ontdekken. Nuware Eliya ligt op 1884 m hoogte. We starten met de Bale Bazaar. De plek om warme winterkleding zoals fleecejassen en softshell jassen van bekende merken te kopen. Volgens de gids originele maar daarvoor durf ik mijn hand niet in het vuur te steken. In ieder geval zijn ze voor onze begrippen spotgoedkoop en er zijn avonden dat je erg blij bent dan je nu iets warms bezit. Natuurlijk wandelen we ook even over de lokale markt met o.a. groenten, vis en fruit om een goede indruk te krijgen van de lokale bevolking en de verkoopwaar van het land. Net iets buiten het centrum zien we nog diverse oude Britse country style huizen. Wij overnachten 14 kilometer verderop in zo gezegd de middle of nowhere op een oude theeplantage. Een gesloten theefabriek is omgebouwd tot een prachtig hotel. Je slaapt in kamers waar vroeger de theebladeren te drogen lagen. Op het terrein is nog een minifabriekje waar alleen voor gebruik van het hotel thee wordt geproduceerd. Naast het buffetrestaurant is het in het hotel mogelijk om te eten in een oude treinwagon. Tijdens een speciale 3-gangen maaltijd heb je door de geluiden en zelfs het schudden van de wagon echt het gevoel dat je in de trein zit. Geen goedkoop hotel maar persoonlijk vond ik dit wel de sfeervolste en speciaalste die ik gezien heb.

• 26 December 2019 - 22:36

Yasin Sari:

Geachte mevrouw van Lier,

Ik ben benieuwd naar uw waarschijnlijk overovergrootvader Thomas Wouter de Witte. Ik zal kort aangeven waarom, heeft hij ooit een literatuurprijs gewonnen of was hij wel eens bezig met schrijven van literatuur?
    In een bericht uit 1946 is het in de krant het Volk te lezen dat een ene Th. W. de Witte de eerste prijs heeft gewonnen voor een literatuurwedstrijd.

Met vriendelijke groet,
    Yasin Sari