Kandalama – Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Brenda Lier - WaarBenJij.nu Kandalama – Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

Kandalama – Kandy

Blijf op de hoogte en volg Brenda

23 September 2013 | Sri Lanka, Kandy

Vandaag laten we Kandalama achter ons. We rijden in een half uurtje naar Dambulla. Ook Dambulla staat op de werelderfgoedlijst. De rotstempel van Dambulla bestaat uit 5 grotten waarvan 4 historisch zijn, alle bevinden zich onder een overhangende rots. Totaal vind je hier meer dan 2000 vierkante meter vol met prachtig beschilderde muren en wanden en wel 150 Boeddha’s. Opnieuw heb ik niet geteld. Doordat de bezienswaardigheden in de grot gebouwd zijn is het hier geen probleem om op de blote voeten rond te struinen. Natuurlijk hebben we wel netjes onze schouders en knieën bedekt.

Van Dambulla rijden we in ongeveer 1,5 uur naar Matale. In de omgeving van Matale vind je vele kruidentuinen. Wij stopen bij de Paramount Spice Garden. Ik zie voor het eerst van mijn leven een rode ananas en de cacaoplant. Maar daarnaast heeft het bezoek ook wel een groot Tel Sell gehalte. Elke kruid is wel ergens goed voor en natuurlijk te koopJ. Onze gids had ons al van te voren vertelt dat de prijzen op de markt veel lager liggen. Een oudere man van 72 jaar laat zien hoe je snel omhoog in een soort palmboom klimt. De huidige generatie is dit bijna verleerd. Hij is de klimtechniek nu aan zijn zoon aan het leren zodat het niet helemaal verdwijnt.

Van Matale is het nog 1,5 uur rijden naar ons hotel in Kandy. Kandy is de tweede stad in Sri Lanka en komt daarnaast voor op ja alweer de werelderfgoedlijst. Helaas blijken er onderweg wegwerkzaamheden te zijn waardoor de rit naar ons hotel uiteindelijk veel langer duurt. We droppen snel onze koffers in de kamers en racen meteen de stad in om bij het meer een show van traditionele dansen te zien. Voor we uit het hotel vertrokken hadden we nog wel 5 minuten de tijd om iets wits aan te trekken. We gaan namelijk daarna meteen door naar de Dalada Maligawa (Tempel van de Tand). In deze tempel  wordt een hoektand van Boeddha bewaard. Door deze tempel is Kandy de belangrijkste religieuze stad van Sri Lanka. Sommige mensen kunnen maar één keer in hun leven op bedevaart naar Kandy komen. Slechts 2 keer per dag wordt de schrijn 15 minuten aan de bedevaarders getoond. De tand zelf krijgen we dus niet te zien. Wij mogen ook in de rij mee. Het is gelukkig minder druk dan ik verwacht had. Wel worden we gemaand om door te lopen en geen foto’s in de rij te maken zodat iedereen een kans krijgt om de relikwie te zien. Daarna mogen we van een afstandje wel enkele foto’s maken. Na deze highlight bekijken we ook nog een aantal andere ruimtes met Boeddhabeelden en vitrines met stenen of oude geschriften. Ik was al onder de indruk van Dambulla maar deze spirituele ervaring heeft een diepe indruk op mijn achtergelaten. Als ik in de toekomst terug ga naar Sri Lanka hoop ik deze tempel weer te mogen bezoeken. Het is al laat als we aan de maaltijd zitten. Dit hotel heeft een houseband die de sfeer er met het plaatselijke nummer Banana van de band Dananjani meteen goed inbrengt.