Nuwara Eliya –Kalutara – Ahungalla - Reisverslag uit Ahungalla, Sri Lanka van Brenda Lier - WaarBenJij.nu Nuwara Eliya –Kalutara – Ahungalla - Reisverslag uit Ahungalla, Sri Lanka van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

Nuwara Eliya –Kalutara – Ahungalla

Blijf op de hoogte en volg Brenda

26 September 2013 | Sri Lanka, Ahungalla

25 september  – Nuwara Eliya – Kalutara
Vandaag hebben we een lange dag voor de boeg. We moeten zo’n 7 à 8 uur rijden naar ons volgende hotel. Normaal gesproken doen toeristen dit niet. Maar omdat de Ambassade van Sri Lanka ons zo’n goed mogelijk indruk van de toeristische mogelijkheden van Sri Lanka wil laten zien hebben wij geen andere keus. Kalutara ligt aan de westkust van Sri Lanka. Doordat we aan het einde van het regenseizoen zitten is de zee erg ruw.  Als je met je voeten in de zee staat voel je hem al trekken. Het is daardoor te gevaarlijk om in de zee te gaan zwemmen al zijn er natuurlijk altijd toeristen die dit doen. In Unawatuna kun je gelukkig wel het hele jaar door zwemmen in zee. Ons hotel heeft een prachtig zwembad met de geuren en de geluiden van de zee om de achtergrond.

26 september  – Kalutara – Ahungalla
De afgelopen dagen hebben we ons gids Priya proberen over te halen om de unieke stelt of paalvissers aan ons programma van deze studiereis toe te voegen. De vissers zitten op een plank, de ‘petta’, die is vastgebonden aan een verticale paal die in het koraalrif staat. De vissers bevinden zich aan de zuidwestkust voorbij Galle. De gids legt uit dat zij echter rond de € 125,- vragen voor het maken van foto’s en dat ze erg agressief kunnen worden als je niet wilt betalen. Daarom huurt hij voor ons een model in. Onderweg naar het model kunnen we ook de originele paalvissers vanuit de bus bewonderen. Een prachtig gezicht.
Op de terugweg maken we een stop in Galle, ooit de belangrijkste haven van Ceylon. De belangrijkste bezienswaardigheid in Galle is alweer een werelderfgoed monument. Ditmaal geen religieuze plaats maar het Portugese Fort dat later door ons vaderland in 1663 werd uitgebreid. Ik voel me hier meteen thuis. Leuke smalle straatjes, een oude Nederlandse kerk en VOC gebouwen. Jammer dat we niet meer tijd hebben om deze stad te verkennen. We moeten namelijk terug naar het hotel voor een presentatie over Sri Lanka. De belangrijkste nieuwe punten die ik tijdens de presentatie leer is dat Yala National Park, bekend vanwege de luipaard, altijd in september gesloten is. Daarnaast hebben alle mensen 1x per maand een dag vrij tijdens volle maan. Op deze dag mag er geen alcohol in het openbaar worden geschonken. Wel kun je op je eigen hotelkamer uit de minibar of elders gekocht alcohol nuttigen. Na de presentatie brengen we nog een flitsbezoek aan de schildpaddenfarm in Kosgoda. Vissers krijgen geld als ze de eieren van schildpadden hier inleveren. Vervolgens worden de eieren uitgebroed. Vier dagen na de geboorte worden ze ’s nachts op het strand uitgezet waardoor ze meer kans hebben te overleven.

27 september  – Ahungalla
Onze laatste dag in Sri Lanka is alweer aangebroken. Wat is de tijd voorbij gevolgen. Voor vandaag is er geen programma. Natuurlijk kunnen we het land niet verlaten zonder in een trishaw (tuc-tuc) gezeten te hebben. Daarom brengen we in de ochtend met z’n vijven in twee trishaws een bezoek aan Bentota en Aluthgama. Hier maken we nog genoeg foto’s van het gewone leven. Langs de westkust hebben we ook een goede indruk gekregen van de schade die de tsunami heeft aangericht. Nog steeds zie je ruïnes van oude gebouwen die door de enorme golven verwoest zijn. In de middag kunnen we ontspannen in het zwembad of spa van het hotel. Sri Lanka zit vol diversiteit. Op een relatief klein oppervlak kun je genieten van prachtige natuur, een grote kustlijn, prachtige oude steden en religieuze plaatsen. Waar wij helaas geen tijd voor hadden waren de prachtige natuurparken. In Sri Lanka maak je de meeste kans om een luipaard te zien. Daarnaast leven er o.a. olifanten, lippenberen, 5 hertensoorten, 3 kleinere katsoorten en vele apen en vogels. In de zee rond Sri Lanka zwemmen tropische vissen, schildpadden, de blauwe walvis (nov-mei) en dolfijnen. Een reden om nog eens terug te komen.