“Russische Versailles” - Reisverslag uit Paleizencomplex in Peterhof, Rusland van Brenda Lier - WaarBenJij.nu “Russische Versailles” - Reisverslag uit Paleizencomplex in Peterhof, Rusland van Brenda Lier - WaarBenJij.nu

“Russische Versailles”

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

15 September 2010 | Rusland, Paleizencomplex in Peterhof

Om half 10 vertrekken we richting Peterhof (ook wel Petrodvorets en Petergof genoemd). Wij gaan vandaag het paleis van Peter de Grote bezoeken. Om er te komen moeten we helemaal door de stad heen rijden. En natuurlijk is het weer druk op de weg.
Als eersten hebben we een blik op de prachtige tuinen. Het wordt ook niet voor niks het Versailles van Rusland genoemd. We moeten in de rij om naar binnen te mogen. Daarom wordt er ook aangeraden met een tour te komen anders heb je kans dat alle kaarten al op zijn en je voor niks komt. We mogen vandaag binnen geen foto’s maken maar wel van de tuin. Het paleis is in de tweede wereldoorlog geheel verwoest dus eigenlijk is er bijna niks origineels. Alles is nagemaakt van foto’s uit het archief van circa 1938/39. Ik voel me in eerste instantie wel een beetje genept. Maar dan had ik mijn huiswerk maar beter moeten doen. Dan had ik dit kunnen weten. De renovatie is goed uitgevoerd. De kamers zijn prachtig, wat een overdaad. De rondleiding door het paleis duurt circa een uur. Alles gaat op tijd. Vervelende Japanners willen steeds inhalen. Laat ze dan maar gaan als ze niet geïnteresseerd zijn in tekst en uitleg. Dan zijn wij van ze af. Tja ze mogen ook geen foto’s maken!
Na de toer mogen we zelf de tuinen verkennen. Deze ligt aan de Finse Golf. De tuin heeft prachtige fonteinen, lieve bruggetjes, prieeltjes en andere gebouwen. Ik denk dat we maar 1/3 gedeelte hebben gezien. Het was een lust voor het oog.

Daarna weer een busritje terug naar het centrum. Het is inmiddels prachtig mooi weer geworden. We worden afgezet bij de St. Isaac Kathedraal. De kerk is gesloten. Ze hebben hier geen standaard sluitingsdagen elk museum is op een andere dag dicht en dat kan dan ook weer verschillen op de eerste of laatste week van de maand. Je kunt dus makkelijk ergens voor een dichte deur komen te staan. De bovengalerij van de kathedraal is wel open en dat was voor mij het belangrijkste. Circa 221 treden een wenteltrap op en dan nog over een wankel bruggetje zo’n 20 treden en dan sta je op het platform. Een prachtig uitzicht over de stad, echt de moeite waard. Maar het moet dan natuurlijk wel helder weer zijn zoals vandaag.
We lopen verder naar het bekende beeld ‘The Horseman’ van Peter de Grote. Ook hier staan weer een Tsaar en Tsarin verkleed zodat je met ze op de foto kunt. Mocht ik nu zelf de kleding aan dan zou ik er nog de lol van inzien nu snap ik niet waarom men met ze op de foto wil.

Een andere tip uit het krantenartikel van Jorg. Was een tochtje met de rondvaartboot. Na behoorlijk wat afgedongen te hebben gaan we aan boord. Helaas trekt er een enorme wolk voor de zon als we vertrekken. De zon zien we niet meer terug maar het blijft gelukkig wel droog. We varen de Neva af richting de Haven. De Bolshaya neva op. Dan langs Ostrov Novaya Gollandiya richting de Isaac Katherdraal en verder onder de Nevsky Prospekt door. We komen hier o.a. langs de blauwe brug en de pizza hut. Via de Hermitage komen we weer op de Neva uit. Hier maken we nog een rondje om de Peter en Paul vesting waarna we circa een uur later weer aanmeren. Het gehele commentaar was in het Russisch, iets anders kennen ze hier niet. Dus wat we verder voor nieuws gezien hebben, geen idee! Maar je krijgt wel een heel andere kijk op de stad vanaf het water.

We lopen terug naar de Nevski Prospekt waar we op de Naberezhhaya Kanala Giboedova, een zijtak, ergens een restaurantje induiken. Het is nog vroeg dus hebben we de tent lekker voor ons zelf.
Als we buiten komen blijkt dat we net een regenbui hebben misgelopen. Wat een pech! We zijn op dus we gaan verder lekker relaxen in het hotel en op tijd slapen.